Många småbolag kämpar med att få banklån. En kamp som kan medföra stora risker. Flera bolag överlever helt enkelt inte på grund av bristande finansiering och vissa bolag får aldrig se dagens ljus. Emil Sunvisson, vd på Qred, har själv erfarenhet av att arbeta med småbolag och bestämde sig 2015 för att något måste förändras.

Jag har själv haft negativ erfarenhet när det kommer till bankens finansiering. Jag såg en potential och insåg att ett lån måste kunna gå snabbare att få. Man ska inte behöva gå med mössan i handen till banken och känna sig förnedrad. Man ska inte heller behöva få rådet att låna pengar av en släkting eller inte betala ut lön. I början fick vi höra att vi inte var kloka eftersom vi lånade ut egna pengar till företag vi aldrig träffat. Men helt orädda gick vi vidare. I början var vi bara tre personer och allt skedde väldigt manuellt men vi förstod snabbt att vi verkligen uppskattades på marknaden och började således investera och bygga system, berättar Emil.
-1644489497.jpg)
Emil har själv har ingen bankbakgrund utan är i grunden ingenjör. Någonting han tror har varit positivt i Qreds resa då det är enklare att förstå hur kunden tänker. Plattformen är uppbyggd på ett lättförståeligt sätt och det går både snabbt och enkelt att ansöka om lån.
De flesta som söker lån använder mobilen. Man anger sina kontaktuppgifter och identifierar sig med BankID. Därefter hämtar Qred information om personen i realtid. Vårt system är byggt på AI och i dagsläget har vi processat en halv miljon ansökningar. När man hanterat så många ansökningar börjar algoritmen förstå hur man ska tänka vilket gör att vi kan ge ett bättre erbjudande till varje enskild kund. Kunden i sin tur får ofta ett erbjudande direkt där man kan se exakt hur mycket man får låna och vad det kommer att kosta. Vi vill att våra kunder ska känna sig trygga och förstå vad de skriver under, säger Emil.
Qred kallar sin modell för Netflixmodellen. Den innebär att kunderna endast har en avgift, månadsavgiften. Det kostar ingenting att komma igång och man kan avsluta när man vill.
Smidiga lån och nära dialog
Sedan sin start har Qred växt till ett team på ungefär 150 personer. Och idag skapar Qreds kunder tio nya jobb varje dag. Att Qred har fyllt ett enormt behov på både marknaden och för enskilda småföretagare är ett faktum. Och nu ingår det växande bolaget i partnerskap med Nordisk E-handel.
E-handel växer enormt mycket och det finns inget som indikerar att den tillväxten kommer avstanna. Det, i kombination med att värdefulla partnerskap blir allt mer förankrat. Nordisk E-handel har koll på sin kärnverksamhet och vi är experter på vårt område. Den matchen är klockren. Det är en fantastisk möjlighet och vi vill kunna skräddarsy vårt erbjudande till Nordisk E-handels kunder, säger Helena Rissel, Head of Partnerships på Qred.
-1644489764.jpg)
Det kostar pengar att utveckla en e-handel, det går inte att komma ifrån, vill man satsa måste man satsa ekonomiskt. Alla har däremot inte möjligheten att göra en ekonomisk satsning och partnerskapet handlar om att ge e-handlare en möjlighet, berättar Filip Broman, produkt- och projektchef på Nordisk E-handel.
Trots att Qred är ett fintechbolag med smidiga, snabba och tillgängliga funktioner värnar de otroligt mycket om dialogen med sina kunder. De finns alltid nära till hands och hjälper ständigt sina kunder i deras bolagsresor, oavsett var de befinner sig.
Fördelen med samarbetet med Nordisk E-handel är att både vi och dem har enormt gedigen kunskap inom våra områden. Genom att hålla sig relevant kan vi skapa mycket nytta för Nordisk E-handels kunder. Olika företag är i olika faser och vi har möjlighet att anpassa oss till enskilda behov, säger Helena.
Jag ser partnerskapet som en möjlighet för våra kunder att kunna göra satsningar de annars inte hade kunnat göra. Det kan handla om att göra en utveckling eller att fylla på lagret inför Black Friday. Partnerskapet med Qred är en möjligheten att växa, med oss. Tekniken är en del, kunskapen en annan. Men rent ekonomiskt måste du kunna göra saker, säger Filip.
“Vad vill e-handlarna?”
När Qred startade sin resa 2015 bestod bolaget av tre entreprenörer som ville göra skillnad. Från att ha lånat pengar ur sin egen ficka har de idag hjälpt oerhört många småbolag med flexibel finansiering.
Att Qred är en viktig aktör på marknaden står klart och idag är de marknadsledande både i Norden och Benelux. Att partnerskapet mellan Qred och Nordisk E-handel är en spännande del av resan som verkligen kan göra skillnad för e-handlare är tydligt.
Kortfattat handlar det om tillväxt. Det är där vi verkligen tar rygg på varandra, vi och Nordisk E-handel, säger Helena.
Man måste fråga sig; Vad vill e-handlarna och hur kan vi bli ännu bättre? Avslutar Emil.
Vi på Nordisk E-handel brinner för att hjälpa e-handlare att växa. Och varje dag gör vi, tillsammans med våra partners, viktiga insatser för våra anslutna e-handlare. Här kan du läsa mer om våra partners.