Cevoid är en UGC-plattform som levererar användargenererat innehåll. Med Cevoid tillåts e-handlare att samla in och visa upp produktbilder - tagna av kunderna. Syftet med plattformen är att besökare i e-handeln får se hur produkterna används av andra kunder, men också att skapa delaktighet bland kunderna. Cevoid kom till efter att grundarna identifierat en lucka i liknande tjänster och när tjänsten i slutet av 2020 lanserades konstaterade man att man lyckats med sitt uppdrag att fylla ett omättat behov.

Det finns sedan tidigare dyra enterprise UGC-plattformar med fokus på sociala medier. De tjänsterna tillåter att man som e-handlare samlar in bilder och rättigheter från sociala medier. Detta har även vi självklart stöd för, men vi låter även kunderna att själva ladda upp bilder direkt till den webbutik där de handlat. Det gör att en stor målgrupp, den som inte nödvändigtvis lägger ut sina produktbilder på sociala medier, synliggörs på ett helt annat sätt och får chansen att interagera med webbutiken, säger Totte Jönsson, medgrundare av Cevoid.
“Det spelar ingen roll om du är liten eller stor”
Cevoid lanserades först på Shopify, och i ett tidigt skede fick de hög trafik. Genom integreringen mot Shopify har Cevoid under sitt första år fått kunder över hela världen och sommaren 2021 började de bygga integrationer mot fler plattformar för att expandera mot Norden. Det var då de kom i kontakt med Nordisk E-handel, som de nu ingår i ett partnerskap tillsammans med.
Vi fastnade för Nordisk E-handel för att de, precis som vi, vill vara tillgängliga för alla typer av e-handlare. Det spelar ingen roll om du är liten eller stor, vi har ett familjärt team och en tjänst som stöttar både små entreprenörer och stora bolag. Vi vill lära känna Nordisk E-handels kunder och tillsammans med Nordisk E-handel göra det så smidigt som möjligt för dem att växa. Samarbetet känns otroligt roligt och Nordisk E-handel har ett tight team med mycket kunskap. Det känns helt rätt, säger Totte.

Filip Broman är produkt- och projektchef på Nordisk E-handel och menar även han att det finns möjligheter till synergier vilket i sin tur kommer att skapa ett värde för Nordisk E-handels e-handlare.
När jag först kom i kontakt med Cevoid tänkte jag “wow, vilka möjligheter!”. Det är jättespännande att vi nu har ett partnerskap med Cevoid. En stor fördel är att det är en svensk partner, det ger en ökad möjlighet till närhet mellan oss som leverantörer, säger Filip.
Att Cevoid, genom sömlös integration till Nordisk E-handel, hjälper e-handlare att gå från åskådare till deltagare går inte att ta miste på. Men genom tjänsten öppnar de inte bara för ett viktigt deltagande utan hjälper även e-handlare med något otroligt viktigt. Nämligen att spara dyrbar tid.
I en stressig vardag där e-handlare förväntas skapa nytt innehåll hela tiden är användargenererat innehåll en otrolig möjlighet! Med Cevoid får e-handlaren verktygen för att samla in kundbilder, samt rättigheterna för att använda dessa, från sociala medier och direkt från sina kunder. Väl insamlat sätter e-handlaren lätt ihop automatiska gallerier och lookbooks som läggs till på hemsidan. Med dessa gallerier visar e-handlaren snyggt upp användargenererat innehåll och vilka produkter som finns med. Detta ger nya besökare möjligheten att inspireras av andra kunder och gör det superenkelt att shoppa från de bilder man inspireras mest av, säger Totte.
Jag skulle säga att alla som arbetar med sociala medier för sin butik borde ha det här. Här finns det en stor vinning att göra. Du kan skapa allt ifrån lookbooks till att koppla call to actions till bilderna. Det är ett enkelt arbete där du får mycket tillbaka, säger Filip.
Med en spännande framtid runt hörnet
Med Cevoid kan e-handlare spara värdefull tid, få tillgång till en stor mängd innehåll och skapa en samhörighetskänsla med sina kunder. Tre tillgångar som inte bara är framgångsfaktorer men som i slutändan även ökar konvertering.
E-handlaren får tillgång till inspirerande content men också ett sätt att interagera med sina kunder och bygga sitt varumärke tillsammans med sitt kundcommunity. Det är det allra största värdet, att skapa en tillhörighetskänsla, avslutar Totte.
Trots att Cevoid bara är i startgroparna av en spännande resa kan det konstateras att de under sitt första år åstadkommit otroligt mycket. Cevoids framtid ser ljus ut och att deras satsning mot nordiska länder är början på något stort finns det inga tveksamheter kring.
Vill du läsa mer om våra partners som tillsammans med oss på Nordisk E-handel varje dag hjälper e-handlare att växa? Det kan du göra här.