
Att finnas och vara aktiv på sociala medier blir allt viktigare. Som företag har du stora möjligheter att stärka kundrelationer och så även ditt varumärke, vilka är två faktorer som är viktiga för att du ska lyckas i din digitala affär. Vi pratar om hur du som e-handlare kommer igång med, och lyckas på, sociala plattformar.
Vilket medie?
Som du säkert känner till finns det en mängd olika sociala medier, där de populäraste är Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn, TikTok och Snapchat. När du ska börja arbeta med sociala medier ska du välja kanal eller kanaler med omsorg. Att skapa konton på flera olika sociala medier utan att underhålla dem är inte bra för ditt varumärke. För att du ska vara aktuell krävs det att du kontinuerligt uppdaterar det eller de konton du skapat. Men vilka sociala medier ska du välja? Det beror på var din målgrupp befinner sig. En bra start är dock Facebook och Instagram, de är kanaler med stor genomslagskraft och även kanaler där många företag redan befinner sig. Att finnas där är idag mer utav en hygienfaktor.
Här kan du läsa mer om varför det är viktigt att underhålla dina marknadsföringskanaler.
Använd statistik
När du börjar med sociala medier kan du göra dina konton till företagskonton. Med företagskonton får du flera fördelar som hjälper dig i din närvaro online. Du ges daglig statistik på bland annat hur många som sett ett inlägg, hur många som besökt din profil och hur stort engagemanget är. Statistiken använder du sedan till att optimera ditt innehåll. Vad skapar engagemang och vilka inlägg är populärast? När du lutar dig mot den data som finns kan du hela tiden utveckla och anpassa det som sker i dina kanaler.
Skapa en tone of voice
Att ha en unik och konsekvent tonalitet i dina sociala medier är betydande av flera anledningar. Att skapa en gemensam ton i din design, dina texter och ditt bildspråk gör att du känns igen och lever upp till förväntningar. När du profilerar dig stärker du din varumärkeskännedom men bygger även förtroende. Dina följare vet vad de kan vänta sig och i djungeln av inlägg sticker du ut.
För att skapa en tone of voice är ett varmt tips att dessförinnan skapa en story kring vem du är och vad ditt företag står för. Genom att ha en story blir det betydligt enklare för dig att ta fram en tonalitet som går i linje med vem du är och vilka värderingar ditt företag har.
Sätt att skapa unik tonalitet:
- Bilder - Skapa ett eget bildspråk som sträcker sig över de bilder du lägger upp. Använder du en viss typ av redigering? Se till att den redigeringen är genomgående i ditt flöde.
- Bild- och videotexter - Hur är din approach i dina texter? Hur personlig är du? Många företag är riktigt bra på att hitta en unik ton som sedan präglar deras textinnehåll. Ibland så bra att de får stort engagemang, enbart tack vare en träffsäker text. Hitta en personlig ton och ett eget sätt att prata med dina följare.
- Design - Välj en färgpalett som matchar din e-handel och använd den när du gör egna designer. Se även till att hitta, och hålla dig till ett formspråk som passar ditt varumärke.
Var aktiv
För att du ska nå framgång på sociala medier och faktiskt bygga ett ekosystem runt din e-handel krävs det att du är aktiv. Att uppdatera de konton du har är A och O för att synas. Ett bra sätt för att bygga struktur i dina kanaler är att skapa en contentkalender som innehåller både vad du ska publicera och vilka datum du ska göra det. Se till att överföra din e-handels budskap i dina inlägg och uppdatera dina medier med all information som kan vara av vikt för dina följare.
Vill du veta mer om varför du bör arbeta med sociala medier? Här kan du läsa mer om det!