
För många e-handlare är fraktfrågan en riktig utmaning. Hur hanterar du leverantörer och ökade krav från kunderna? Vad är viktigt för dem och hur vill de ta emot sina leveranser? Kort sagt finns det en hel del frågor. Vi ska göra vårt bästa för att reda ut så många av dem som möjligt.
Det finns ett flertal funktioner och egenskaper hos din e-handel som kommer att göra dig mer eller mindre konkurrenskraftig. Men just frakt är har en speciell plats på e-handelshimlen. När det kommer till frakt så har konsumenter höga krav och många väljer bort e-handlar där de inte gillar fraktalternativen. Det kan alltså vara direkt avgörande för dig att kunna erbjuda dina kunder passande leveranser för dem.
Vad ska du erbjuda?
Som e-handlare behöver du göra massa val hela tiden. Och ibland är det lätt att välja det som i stunden känns lättast och kanske är billigast. Men, som nämnt tidigare är fraktfrågan väldigt viktig när det kommer till faktisk försäljning. En bra sak kan därför vara att ha koll på vad konsumenterna föredrar. Här nedanför ser du ett utdrag från e-barometern från 2021 som förtydligar hur svenskarna föredrar att ta få sin vara levererad.
Källa: E-barometern 2021
2. Vad är viktigast för kunderna vid leveransen?
I e-barometern 2021 så redogör de om vilka egenskaper som är viktigast för kunderna vid leverans av beställda varor:
- Att få välja hur varan ska levereras: 87%
- Att få ett datum angivet för när varan skulle levereras: 81%
- Att kunna få fria returer: 75%
- Att det är fri frakt: 77%
- Att kunna få varan levererad inom tre vardagar: 66%
- Att kunna bestämma tidpunkt för leverans: 50%
- Att kunna få varan levererad nästkommande dag: 31%
- Att ha möjlighet att lägga till extra tjänster: 26%
- Att få ett datum angivet för när varan ska levereras: 25%
- Att kunna få varan levererad på en lördag eller söndag: 22%
Detta kan ge dig en uppfattning om vad du behöver överväga när du ska välja bland olika fraktlösningar. Om du undrar något mer är det bara att höra av dig så svarar vi på dina frågor.