February 2, 2022

VI blickar tillbaka - vad hände 2021?

2021 är till ända och vi på Nordisk E-handel välkomnar 2022 med öppna armar. Och med lärdomar och uppdateringar från det gångna året är vi otroligt spända på vad som komma skall. Vi har pratat med Filip Broman, Produkt- och Projektchef, om vad som faktiskt hände 2021 - och vad vi kan vänta oss av 2022.

E-handeln har aldrig varit så het som den är nu. Den frodas och växer i en otrolig takt och nya målgrupper har hittat till onlinehandeln. Och att det, i synergi med den tillväxten, även hänt mycket hos Nordisk E-handel är ett faktum. Det bubblar helt enkelt ordentligt, såväl på marknaden som i branschen.

”Året har för oss på Nordisk E-handel handlat mycket om fortsatt förbättring av det som redan finns. Vi har även lagt mycket jobb på att göra det lättare för våra kunder att hjälpa sig själva. Ett exempel på det är nya hjälpmedel direkt i butikadminpanelen” säger Filip Broman.

Det har helt enkelt hänt mycket detta år, vilket vi är väldigt glada över.

Här kan du se en liten sammanfattning:

”Arbetet inför en release är väldigt stort. Men när man har en ny funktion som vi tror kommer ge värde åt våra kunder är det otroligt roligt att trycka på knappen och skicka ut den” säger Filip Broman.

Nya partners till Nordisk E-handel

Under 2021 genomförde Nordisk E-handel ett gediget arbete med hitta partners att inleda bra, stabila och värdefulla samarbeten med. Under året klev Cookiebot, Rule Communication, giosg, Cevoid och Qred in som nya partners och vi kunde inte vara gladare för det.

”Den andra halvan av året handlade mycket om partnerskap. Vi har haft många kontakter med olika företag som levererar tjänster som är bra för e-handlare. Vi har haft demos, sållat och sett över. Det landade i fem nya samarbeten där alla partners är riktigt värdefulla för våra kunder. Portföljen med E-commerce utökades väldigt mycket på kort tid förra året, vilket breddar vad vi kan göra.”

Nya lagar och riktlinjer

2021 präglades även av stora förändringar som både Nordisk E-handel och våra kunder behövde och behöver ta hänsyn till. Dessa förändringar berör främst de e-handlare som har försäljning mot andra EU-länder och Norge.

OSS (One Stop Shop) är en ny EU-lag som trädde i kraft 1 juli förra året. Lagen innebär i korthet att man gemensamt i EU satt en så kallad omsättningströskel på 10 000 euro för distansförsäljning. När ett företags distansförsäljning till ett EU-land överstigit omsättningströskeln måste företaget momsregistrera sig och debitera landets moms på försäljningarna.

”OSS var en jättegrej och påverkar våra kunder som har försäljning till andra EU-länder. Tidigare har man inte behövt bry sig speciellt mycket då gränserna var högre innan OSS trädde i kraft. Nu är det många som påverkas och vi har väglett och stöttat de som berörs. Det handlar mycket om hur man ställer in saker så att det blir korrekt i systemet. OSS har varit ett stort krav på oss, att kunna erbjuda en tjänst till e-handlare som säljer utanför Sverige” berättar Filip Broman.

Under det gågna året var även VOEC (VAT on E-commerce) en stor händelse för många av Nordisk E-handels kunder. VOEC introducerades 2020 och är ett norskt system som innebär att de som säljer produkter till Norge har möjlighet att kräva norsk moms i sin e-handel och betala detta till Norges motsvarighet till Skatteverket. På så sätt undviker man förtullning i Norge.

”VOEC var någonting som många efterfrågade då det påverkade deras försäljning mot Norge väldigt mycket. Därför prioriterar vi detta för att underlätta och ge bästa möjliga förutsättningar. Systemet har gjort det mycket enklare för våra kunder som har försäljning mot just Norge” berättar Filip Broman.

Vad händer 2022?

Nu har vi gått in ett nytt år och under 2022 kommer Nordisk E-handel att fortsätta förbättra plattformen men givetvis även släppa en hel del önskvärda funktioner.

”Vi har spännande grejer på gång. Med all produktutveckling är det såklart svårt att berätta allt, men just nu gör vi stora säkerhetsuppdateringar. Det är sådant som kunden inte märker av men att ha en säker och uppdaterad plattform är en självklarhet.”

Utöver de säkerhetsuppdateringar som är under arbete just nu, planeras utveckling och vässning av funktioner som idag redan finns.

”Man får tillgång till väldigt många funktioner och integrationer i sin butik. Framöver kommer vi att arbeta löpande med att förbättra användargränssnittet i butikadministrationen. Vi kommer även att vidareutveckla de funktioner som finns i plattformen så att de blir bättre och än mer användbara.”

Trots att flera nyheter för 2022 än inte går att berätta om, kan Filip faktiskt berätta om en av dem. Och det är inte heller vilken nyhet som helst, utan någonting som är både efterlängtat och som vi hoppas kommer skapa stort värde för våra kunder.

”En stor utveckling som vi kan avslöja är på väg är integrationen mot Klarna Shipping Assistant som gör det möjligt för en e-handlare att erbjuda ännu bättre leveransmöjligheter. Det tar vårt partnerskap med Klarna, och de tjänster de erbjuder, till en helt ny nivå.”

Vi på Nordisk E-handel är väldigt taggade på det nya året, och hoppas på stärkta relationer med både våra kunder och samarbetspartners.

”Vi vill gärna bjuda in till samtal. Vi arbetar ständigt med att förbättra plattformen och tar gärna emot både tips och förslag på hur vi kan förenkla dagen för våra e-handlare” avslutar Filip.