October 27, 2021

Så lyckas du under Black Friday!

Om du som e-handlare spelar dina kort rätt inför, under och efter Black Friday är möjligheten att du gör en riktigt bra försäljning inte bara stor, du kan även få helt nya kunder. Så här lyckas du bättre under Black Friday!

Black Friday är en stor försäljningsdag som kommer från USA men under de senaste åren har dagen även växt sig stor i Sverige. Både konsumenter och e-handlare förbereder sig en lång tid innan den stora readagen, som i år äger rum den 26 november.

Eliminera tekniska problem

Under Black Friday, eller Black Week som readagen har utvecklas till är det helt vitalt att tekniken fungerar felfritt. Gör flertalet tester och prova olika möjliga vägar till köp. Utför testerna från olika webbläsare och olika typer av mobiler. Genom att göra det hinner du förhoppningsvis hitta eventuella tekniska svårigheter eller buggar innan dina kampanjer går live.

Uppdatera e-handeln

Det är viktigt att din e-handel känns up-to-date. Dela in dina kampanjer i olika kategorier och byt med fördel ut headers och banners så att de har med Black Friday att göra. Det är heller ingen dum idé att SEO-optimera texten på hemsidan så att den passar med ditt erbjudande. När du uppdaterar e-handeln med exempelvis dina kampanjer, se till att göra detsamma i dina andra sociala kanaler så att dina erbjudanden får största möjliga spridning.

Här kan du läsa mer om SEO-optimering

Black Friday är Black Week

Black Friday pågår hos många e-handlare i en hel vecka. Att endast lägga krut på själva fredagen är inte att föredra om du har kapaciteten att driva kampanjer hela veckan. Kundernas köpbeteende har påverkats i takt med att Black Friday blivit Black Week och många är på hugget redan måndagen den 22 november. Något som blivit allt mer populärt är att ha minst en ny kampanj varje dag men även att tidsbegränsa kampanjerna. Genom att göra det behöver dina kunder fatta beslut snabbt, någonting som ofta genererar köp.

...Och sen kommer Cyber Monday

När Black Week är slut är inte chansen att kampanja slut! Måndagen den efterföljande veckan, den 29 november, är det nämligen dags för Cyber Monday. Cyber Monday är ännu en readag där du kan passa på att lansera nya kampanjer eller köra slutspurten på de du hade under Black Week. Cyber Monday växer sig starkare för varje år, så ett hett tips är att du planerar en eller flera kampanjer även inför denna dagen.

Här hittar du 6 tips inför Black Friday!

Tänk igenom ditt erbjudande

Att ha en hög rabattsats är att föredra, eftersom det är vad potentiella kunder letar efter under just Black Friday. Många väljer också att rea ut produkter som inte säljer speciellt bra, men gå inte i fällan! Självklart kan du rabattera dina sämst säljande produkter, men rabattera även populära produkter så att ditt erbjudande är attraktivt. Genom ett balanserat utbud av produkter med sänkt pris framstår du seriös och din e-handel blir ett attraktivare ställe att handla på.

Värm upp dina kunder

Börja marknadsföra dig i god tid och värm upp dina kunder inför den stora rean. När du exponerar dig blir du ihågkommen men sår även ett litet frö hos dina kunder. Kanske påminner du dem om produkter som de annars hade glömt att köpa? Nyckeln är att synas, se till att dina kunder ser dig!

Erbjud snabba leveranser - och returer

Rean som pågår under Black Week är ett bra tillfälle för dig att verkligen visa på god service. Om du har möjlighet är det därför en enorm fördel att kunna erbjuda snabba leveranser, genom att göra det och visa på bra service har du stor chans att locka till dig helt nya, återkommande kunder. Skulle leveranser bli försenade på grund av överbelastning hos transportbolag - se då till att uppdatera dina kunder på det.

Här kan du läsa mer om hur du skapar bra kundrelationer.

Och till sist!

Analysera datan
När Black Friday, Black Week och Cyber Monday är över gör du dig själv en stor tjänst om du analyserar dina försäljningssiffror, besöksstatistik och länkklick. Genom att göra det ges du ett stort försprång inför kommande års Black Friday. Vad gick bra och vad kunde gått bättre?

Börja planera inför nästa år
Om du har tid att sätta igång med planeringen inför nästa års Black Friday rekommenderar vi verkligen att du gör det. Desto mer förberedd du är, desto större chans har du att skapa riktigt bra siffror under den stora reaperioden.

Vill du läsa mer om hur du förbereder dig inför Black Friday? Det kan du göra här.