2018-11-02 23:22
AT

Apple sätter käppar i hjulet för marknadsförare som nyttjar cookies för att rikta reklam och mäta effekt. Vissa cookies är helt blockerade i Apples Safari, som hävdar att de agerar i integritetens namn. Fler aktörer leker dessutom med samma tanke.

I mitten av september lanserade Apple sitt nya operativsystem IOS12. En av nyheterna var ett förstärkt skydd mot att bli spårad av annonsörer på nätet.

Till exempel hindras marknadsförare från att samla in unik information om användares enheter. Retargeting kan dessutom i Safari numera bara göras inom 24 timmar efter att en cookie satts av en sajt.

Till sin hjälp har Apple tagit ett AI-system som de kallar Intelligent tracking system.

Johan Pettersson, ansvarig för data och analys på Publicis Media, beskriver Apples tilltag mot cookies som allvarligt utifrån ett mätperspektiv. Vilken långsiktig effekt det får för branschen är emellertid ännu för tidigt att säga, menar han.

– All typ av begränsning som rör effektmätning för annonsörer är problematiskt, och Apples begränsningar betyder att bilden av konsumentresan blir sämre, säger han till Dagens Media och fortsätter:

– Vad gäller Sverige så har vi dessutom en ovanligt hög penetration av Apple. Speciellt när det kommer till mobiltelefoner.

Apple hävdar att tilltagen mot annonsörer görs eftersom adtracking-teknologin nått nivåer som inkräktar på användarnas integritet.

Den senaste uppdateringen som kom i september, innebär att de lade till fler begränsningar än tidigare för annonsörer att använda cookies i Safari. Även Mozilla, med webbläsaren Firefox, uppges planera blockeringar mot tredjepartscookies.

– Ju fler som inför begränsningar, desto större blir effekten naturligtvis, säger Johan Pettersson.

KÄLLA: Dagens Media