January 9, 2024

E-handelstrender att hålla utkik efter under 2024

Under 2023 såg vi ett större fokus på personaliserad kundupplevelse, AI och social shopping – där bland annat TikTok stod i fokus. Vi är säkra på att det kommer bjudas på en hel del spännande för e-handeln även under detta år och vi har några spaningar att dela med oss av. Häng med!

Högre krav på kundservice

Tack vare AI:s intåg, tillsammans med chatbottar och andra verktyg, så har det blivit enklare för e-handlare att hjälpa kunder med deras funderingar eller frågor direkt och på ett väldigt kostnadseffektivt sätt. Det kommer dock med högre krav från kunderna – inte minst vad gäller känslan av personlig service.

Video för att presentera produkter

Tack vare sociala medier och social shopping har det blivit allt mer populärt att visa upp produkter i form av videoklipp eller liknande. Den här trenden förväntas växa under kommande år, inte minst då det ger kunderna att få en helt annan uppfattning kring dina produkter och hur de ser ut.

Vikten av produktrekommendationer

Tidigare har normen varit ett väldigt sökinriktat konsumentbeteende, där sökresultaten på Google spelade stor roll vad gäller hittande av produkter. Vi tror dock att det kommer ske en skiftning i detta och att det kommer bli allt viktigare med rekommendationer utifrån behov och önskemål.

Utnyttja kraften av trender

Trender kommer och går – men det finns mycket att hämta vad gäller strategi och marknadsföring. Se till att vara snabb på bollen och ha örat mot marken, så finns det en hel del att vinna vad gäller både varumärke, kundrelationer och digital synlighet.