Briscapo

Så automatiserade Briscapo sina flöden med Sharespine

Som e-handlare kan tiden vara knapp. Att automatisera sin bokföring och sina flöden frigör en stor mängd tid som annars hade lagts på manuell hantering. När Nordisk E-handels kund Briscapo ville skapa ett smidigare system tog de hjälp av Sharespine som sedan länge är partner till Nordisk E-handel. Briscapo säljer högkvalitativt glas, porslin och köksattiraljer främst till återförsäljare. Och på området är de ledande. Briscapo har förmedlat porslin och kristall från välkända tillverkare i Europa sedan 40-talet.

Briscapo var tidiga i e-handelsvärlden. 2007 lanserade de sin e-handel som idag är ett viktigt komplement till deras fysiska butik i Ängelholm.

“Webbshoppen är främst ett verktyg till våra återförsäljare, även om vi på senare år profilerat oss mer mot slutkunden. Det innebär dock inte att vi konkurrerar med våra återförsäljare. E-handeln hjälper oss att synas. Många blir nyfikna på vårt sortiment och vi utvidgar vår kundkrets”, berättar Roobina Persson, ekonomiansvarig på Briscapo.

“Automationen sker i bakgrunden av det vi gör”

När Briscapo ville fasa ut handpåläggning och manuellt arbete tog de kontakt med vår partner Sharespine. Sharespine erbjuder en integrationsplattform där användaren tillåts knyta ihop sina dataflöden mellan e-handelsplattform, marknadsplatser och affärssystem. Detta genom standardiserade integrationer som automatiserar processen.

“Som e-handlare arbetar man ofta i många system. Det kan vara rörigt att hålla koll och är ofta mycket tidskrävande. Detta kan förenklas genom att automatisera sina processer. Där kan vi erbjuda en bra funktionalitet som gör att e-handlaren själv slipper jobba manuellt. På det stora hela handlar det om en enorm mängd sparad tid. Om man exempelvis vill att orderflöde och produktflöde ska gå mellan systemen ska man arbeta med Sharespine. Det är bara så att integrationer minimerar risken för felaktigheter i bokföringen. Man ska och bör lita på tekniken”, säger Robin Lundberg, marknadsansvarig på Sharespine

I samarbetet har Sharespine hjälpt Briscapo att koppla ihop olika system, däribland Visma, CDON och Nordisk E-handel.

“Vi skickar över data som finns i prislistor, olika försäljningskanaler och samlar det på ett ställe. Man samlar helt enkelt ihop sina integrationer. Det finns en stor vinning i att skapa större kontroll över sina processer”, säger Madelen Eriksson, Integration Lead på Sharespine. 

“Stärkt kontroll över sina flöden är en av fördelarna som en automatisering medför. Och den allra största fördelen i en e-handlares vardag är att integrationen sköter sig självt.”

“Automationen sker i bakgrunden av det vi gör. Det är skönt med en lösning som bara fungerar. Den allra största fördelen sen vi började jobba med Sharespine är den tid vi sparar. För ett tag sedan uppstod ett problem och då var Sharespine helt fantastiska. De tog sig tid och förklarade och så löste vi problemet tillsammans”, berätta Roobina.

Allt fler e-handlare väljer att automatisera sina processer. Och anledningen till det är den enkelhet det medför. Manuellt arbete som tidigare skapat huvudbry och dessutom präglats av den mänskliga faktorn sköter helt enkelt sig självt.

Vikten av lyhörda partnerskap

Sharespine hjälper varje dag e-handlare att utveckla sina webbutiker. För att möta sina kunder är de lyhörda och erbjuder skräddarsydda lösningar utifrån unika behov.

“Även om man samlar alla integrationer på ett och samma ställe kan man addera och ändra. När våra kunder kommer till oss med en frågeställning eller ett problem hjälper vi dem i den processen, både kring hur de ska tänka och hur de ska sätta upp saker. Allt är inte heller standardiserat. I våra tjänster finns det stora möjligheter att kunna anpassa och konfigurera plattformen enligt önskemål”, säger Madelen Eriksson.

För att kunna stötta sina kunder på bästa sätt är förhållandet till e-handelspartnern en viktig faktor. I Nordisk E-handels och Sharespines partnerskap förs en ständig dialog hur de tillsammans kan stötta de gemensamma kunderna på bästa möjliga vis.

“Att ha en bra relation till e-handelsplattformen är en stor fördel. Om det släpps uppdateringar eller om e-handlaren ska ändra sina flöden på något sätt är det betydelsefullt att vi och Nordisk E-handel kan prata ihop oss så att alla vet och är med på vad som händer”, avslutar Robin.

Med Sharespine kan användaren smidigt koppla ihop dataflöden mellan e-handelsplattform, marknadsplatser, affärssystem, betaltjänster, logistiksystem och POS.

Genom samarbeten och partnerskap likt detta hjälper Nordisk E-handel e-handlare att växa. Med hjälp av våra partners kan vi möta olika behov och skapa de bästa lösningarna.

Vill du komma i kontakt med oss? Hör av dig till oss här.

Se fler kundcase