
E-postmarknadsföring är något som majoriteten av oss nås av nästintill dagligen och det kan verkligen agera som en nyckelspelare när det gäller ökad försäljning. Du som e-handlare ges dels möjligheten att kommunicera på dina villkor och för en billig peng, samtidigt som du kan öka kundlojalitet och varumärkeskännedom. I den här artikeln kommer vi gå in mer på varför det är viktigt att implementera det som en del av din marknadsföringsstrategi och även skicka med tips för hur du kan lyckas. Häng med!
Bygger upp och stärker kundrelationer
En av de starkaste fördelarna med e-postmarknadsföring är, som tidigare nämnt, att det kan stärka din relation till dina kunder och även öka kundlojalitet. Det här gäller särskilt om du arbetar aktivt med segmentering och personalisering av dina utskick. Du ges även chans att lära känna dina kunder på ett helt nytt sätt genom att analysera och få insikter kring tidigare kampanjer – som du i sin tur kan använda för att förbättra kommande utskick.
Ett annat bra sätt att stärka kundrelationer på är att använda dina kampanjer som en exklusiv kanal. Du kan till exempel kommunicera om speciella erbjudanden för de som prenumererar – vilket skapar en känsla av exklusivitet. En annan idé är att släppa nyheter eller informera om kampanjer under exempelvis större försäljningsperioder, som Black Friday.
Träffa rätt vid rätt tidpunkt
Det finns även mycket att hämta i att kontakta kunder vid rätt tidpunkt. Det kan exempelvis handla om kunder som lagt x antal produkter i kundvagnen, inte handlat på x antal dagar eller som genomfört x antal köp. Här har du med andra ord chans att locka tillbaka kunder och få dem att bli återkommande. Genom att träffa rätt kan du gynna både din verksamhet och försäljning.
5 tips för lyckad e-postmarknadsföring
Nu vet du lite mer kring vilka specifika fördelar som finns med e-postmarknadsföring och varför det är viktigt för din e-handel. Låt oss gå igenom hur du kan lyckas med dina kampanjer!
- Segmentera din målgrupp. Det här är viktigt både vad gäller din möjlighet att skräddarsy dina kampanjer, men även för att öka relevans och engagemang.
- Relevanta ämnesrader är A och O. Säkerställ att de är öppningsvänliga och väcker nyfikenhet – samtidgt som de är lockande och tydliga.
- Optimera dina bilder! Se till att de är av hög kvalitet – samtidigt som det är viktigt att de inte är för tunga.
- Använd tydliga CTA-knappar som uppmuntrar kunderna till det du vill. Se även till att de är synliga och har en lockande design.
- Använd e-postmarknadsföring för retargeting. Nå ut till kunder som visat intresse men inte avslutat sitt köp! Det kan antingen handla om en påminnelse om deras kundvagn, eller att du erbjuder en rabattkod för att stärka köpsuget.
Tänk på att utvärdera
Precis som med din e-handel är det viktigt att hela tiden utvärdera och optimera för bästa resultat. Så, se till att du analyserar resultaten från dina utskick och omvandlar det till insikter för kommande utskick. Vad engagerar kunderna och vad kan du göra bättre till nästa gång? Ta lärdom av det!
Kom igång med din e-postmarknadsföring
Känner du dig redo att komma igång med din e-postmarknadsföring? Då har vi partners som kan hjälpa dig med det. Läs gärna mer om dem och kom ihåg – om du har någon fråga eller fundering så är det bara att kontakta oss.