I ett av våra tidigare inlägg har vi gått igenom vikten av att utnyttja användargenererat innehåll i din marknadsföring. Det här inlägget kommer fokusera mer kring hur du kan uppmuntra dina kunder till att skicka in innehåll. Till vår hjälp har vi tagit in expertis från Cevoid – så här kommer lite tips från dem!
Hur kan dina kunder skicka in användargenererat innehåll?
Innan vi går in konkret på hur du kan uppmuntra dina kunder tänkte vi först gå igenom kort hur insamlandet av innehåll kan se ut. Det kan exempelvis röra sig om att samla in direkt via mail, direktuppladdning på exempelvis hemsida eller sociala medier. För sociala medier kan hashtags vara ett sätt att samla in det på, eller genom uppmuntran till att tagga ditt konto.
“Om ert varumärke vill jobba med innehåll från hela ert community så är det viktigt att alla kan dela med sig på det sättet de känner sig bekväma med. För vissa innebär detta att posta på sina sociala mediekonton och tagga varumärket, och för andra innebär det att dela med sig av innehåll direkt till ert team.” säger Totte Jönsson, VD och grundare av Cevoid.
Så uppmuntrar du dina kunder till att skicka in
Nu när vi kort gått igenom olika sätt man kan samla in material på är det dags att kika på hur du kan uppmuntra dina kunder till att faktiskt skicka in. Det finns en rad olika kreativa sätt att göra det på, men här har vi listat några som är våra personliga favoriter.
Bygg ett community på din hemsida
Genom att visa upp ett galleri på din hemsida kan du dels sporra blivande kunder till ett köp, men även uppmuntra befintliga kunder att själva ladda upp innehåll. På så sätt skapar du ett community där kunderna ges möjlighet att delta och engagera sig med ditt varumärke. Det gör även att ditt varumärke upplevs som mer autentiskt och trovärdigt.
Utnyttja paketleveransen
Många kunder uppskattar att få med hälsningar eller dylikt i sina paket. Här finns det ett gyllene tillfälle för dig att uppmuntra dina kunder att skicka in innehåll – samtidigt som du ger ett bra intryck vid leverans. Här kommer två tips på hur du kan göra det!
- Ha med ett kort eller klistermärke i paketet. Uppmuntra kunden till att dela sitt köp på sociala medier och tagga ditt konto eller använda en specifik hashtag.
- Använd dig av QR-koder. Du kan även packa med en QR-kod som gör att de direkt kan ta en bild som hamnar i ett specifikt album.
Anordna event
Ett annat sätt för dig att samla in innehåll är att anordna fysiska events. Det ger dig även möjligheten att träffa ditt community på plats och ge dem chansen att dela sin upplevelse på sociala medier. Här kan du exempelvis ställa ut produkter tillsammans med QR-koder där deltagare lägger upp bilder eller videos med produkterna. Du kan även ha skyltar där du uppmuntrar till att lägga upp bilder eller klipp på sociala medier där de taggar ditt konto eller använder specifika hashtags.
Använd betalda UGC-kreatörer
En av de största trenderna under föregående år inom marknadsföring var att företag använde sig av betalda UGC-kreatörer för att göra användargenererat innehåll. Att betala för användargenererat innehåll kan vara bra ur reklamsammanhang, men det finns även en risk i att tappa förtroende.
Arbeta fram en strategi
Det är sällan det räcker med ett sätt, utan det bästa är att du testar dig fram och kommer fram till en blandning av flera. Användargenererat innehåll kommer med en rad olika fördelar, så vi rekommenderar att du börjar integrera det i din marknadsföringsstrategi redan nu. För fler tips och tricks rekommenderar vi varmt att du kollar in Cevoids blogg! Där finns en massa matnyttig information.