Konverteringsoptimering är en viktig faktor för att kunna driva en framgångsrik e-handel. Det handlar i botten om att öka antalet besökare i din e-handel som utför önskade handlingar – vilket exempelvis kan vara att lägga produkter i varukorgen eller genomföra ett köp. Genom att kontinuerligt arbeta för att förbättra konverteringsgraden, det vill säga antalet konverterade kunder, kan du öka din totala försäljning.
Tips för konverteringsoptimering
När allt kommer till kritan handlar konverteringsoptimering om att förstå dina besökares beteenden och att du utifrån det gör förändringar på din e-handel. För att konkretisera har vi samlat lite tips du kan använda dig av.
1. Tänk på din sidhastighet
Något som både besökare – och Google – ogillar är långsamma hemsidor. Genom att optimera sidhastigheten kan du minimera risken att en potentiell kund lämnar din sida för att den är för långsam. Tips! Tänk på att använda så komprimerade bilder som möjligt, annars kan de ta lång tid att ladda.
2. Arbeta med användarupplevelsen
Genom att förbättra användarupplevelsen kan du göra det enklare för dina kunder att hitta vad de letar efter – vilket gör det enklare för dem att konvertera. Det kan till exempel innefatta en enkel navigering eller en smidig checkoutlösning.
3. Socialt bevis, eller social proof
Socialt bevis, från engelskans social proof, är en teori om att vi människor kopierar hur andra människor tidigare agerat inom en viss situation. För dig som e-handlare kan det exempelvis handla om att visa upp produktrecensioner eller användargenererat innehåll.
4. Testa olika förändringar
Om du testar olika förändringar kan du sen identifiera vilka som hade en positiv effekt på konverteringen. Det kan till exempel handla om att testa olika färger på köpknappen, jobba med produktbeskrivningar eller ändra design på vissa sidor.
Ständiga förbättringar
Med andra ord handlar konverteringsoptimering om att ständigt arbeta för att förbättra och optimera din e-handel för att öka konvertering och försäljning. Förhoppningsvis kan punkterna ovan ge dig lite inspiration kring olika förbättringar du kan göra – redan idag.