Alla som arbetar med e-handel vet att produktbeskrivningar är en viktig del för att locka kunder till köp. Utöver att det ger kunden information om produkten så kan det även resultera i en ökad försäljning. Det är dessutom en viktig del av optimeringen för sökmotorer för din e-handel, vilket är en betydelsefull del av den övergripande marknadsföringen. I den här artikeln kommer vi gemensamt gå igenom vad produktbeskrivningar är, hur du kan arbeta med dem för att dels öka försäljningen och även förbättra din e-handels SEO.
Vad är produktbeskrivningar?
Produktbeskrivningar är, som namnet indikerar, en beskrivning av produkten som finns tillgänglig i din e-handel. Det kan bland annat inkludera produktens storlek, färg och pris – eller andra viktiga detaljer som dina kunder behöver veta innan de bestämmer sig för att köpa. En tumregel för att skapa en bra produktbeskrivning är att de ska vara lätta att förstå, informativa och engagerande.
Hur kan man arbeta med produktbeskrivningar?
Det finns en rad olika sätt för dig att arbeta med produktbeskrivningar. Nedan har vi samlat några tips som fokuserar på hur du kan arbeta med dem för att öka din försäljning.
Använd ett engagerat och kundanpassat språk
Försök att använda ett språk som kunderna förstår. Utgå från att du talar direkt till kunden och använd ord som känns naturliga och relevanta för din målgrupp.
Fokusera på bilder och video
Oavsett om du använder dig av rörligt bildmaterial eller inte så är det viktigt att du visar upp produkten på ett tydligt sätt. Det ökar förtroendet för dig, din e-handel och produkten i sig. Tänk på att använda dig av bilder och videor som är av hög kvalitet och som ger en klar bild av produkten.
Inkludera relevant information
Se till att skriva ut information som är relevant för dina kunder att veta. Det kan till exempel handla om storlek, färg, skötsel, mått eller material. Fördelen med att inkludera mycket information direkt är att dina kunder får ökat förtroende och du kan även minska antalet returer.
Arbeta med sökord
Vi har pratat om det förut, men det tåls att säga igen – glöm inte att inkludera sökord i dina produktbeskrivningar. Det möjliggör att fler hittar till just din produkt och inte dina konkurrenter, vilket du tjänar på i längden. Kolla vad dina konkurrenter gör som är bra och mindre bra och sätt därefter en plan på hur du kan göra det bättre.
Förhoppningsvis har du fått lite mer kött på benen vad gäller dina produktbeskrivningar och hur du kan arbeta med dem. Ett sista tips vi vill skicka med är att anpassa dina produktbeskrivningar utifrån din specifika målgrupp och ditt generella produktsortiment. Testa gärna olika formuleringar och anpassa dem för att matcha dina kunders eventuella behov och preferenser.