Om du har bestämt dig för att starta en e-handel kan beslutet kring vad du ska sälja vara en svår nöt att knäcka. Men – om du har en bra och genomtänkt strategi kan du hitta produkter som säljer och genererar stabil tillväxt för ditt företag.
6 tips – så bestämmer du vad du ska sälja i din e-handel
För att hjälpa dig bestämma vad som är rätt produktkategori för dig har vi tagit fram några tips och tricks på vägen.
Hitta och fokusera på din nisch. Det kan antingen vara en specifik kategori av produkter eller en specifik kundgrupp. Genom att hitta en nischad marknad minskar risken för en mättad marknad och du kan även fokusera på att skapa ett unikt erbjudande för dina kunder.
Utvärdera marknaden och se vilka produkter som är efterfrågade. På så sätt får du reda på vad som säljer bra och som samtidigt är lönsamt för din verksamhet. Du kan bland annat använda dig av Google Trends, Google Ads eller Amazon för att göra din research.
Försök hitta unika produkter som är svårare att hitta på andra sidor. Det kan till exempel röra sig om produkter som är populära på andra marknader, men som ännu inte hittat hit.
Analysera konkurrensen för de produkter du vill sälja. Se till så du inte ger dig in i en marknad som redan är mättad. Skulle konkurrensen vara hög är det viktigt att du har något som särskiljer dig från resten.
Se till att de produkter du säljer är av hög kvalitet. På så sätt kan du säkerställa att kunderna blir nöjda med sina köp och kommer tillbaka för mer.
Testa dina produkter i en mindre skala först. Genom att mäta intresset innan du investerar för mycket kan du säkerställa att du inte går all-in för en produkt som inte säljer.
Tänk på att…
Vi vet att det kan vara en utmaning att bestämma sig för vad man ska sälja i sin e-handel. Men genom att identifiera sin nisch, utvärdera marknaden, fokusera på unika produkter, göra en konkurrentanalys, fokusera på hög kvalitet och testa sina produkter kan man komma ett steg närmre i att hitta den perfekta mixen av produkter för sin e-handel.