
Har du funderat på att skala upp och börja sälja dina produkter utanför Sveriges gränser? Idag behöver många e-handlare som startar globalt direkt. Att veta att den globala marknaden är en viktig aspekt i sin framgång är en sak, men att gå vidare med sina planer en annan. Vi pratar om hur du gör för att utforska andra marknader än den svenska!
Dags att expandera
Allt fler väljer att höja blicken och expandera mot Norden såväl som Europa. Och när du når fina resultat i din e-handel är det därför ingen dum idé att börja kika på andra marknader. Om man har möjlighet att röra sig mot andra länder än Sverige är det en väg som kan löna sig på flera sätt.
Bland annat genom:
- Ökad konvertering
- Bredare kundbas
- Stärkt varumärke
Men självklart finns det en del att tänka på när man vill ta sin e-handel utanför Sveriges gränser. Var ska man börja?
Välj marknad
I takt med att tankar på att expandera börjar röra sig i ditt huvud bör du även börja kika på olika länder. Vilken marknad vill du expandera till, och framförallt, varför? När du kikar på vilken marknad du vill röra dig mot bör du värdera var din e-handel fyller störst behov. Den marknad, eller de marknader, du väljer som ett första steg i din expansion går med fördel hand i hand med dina affärsmål och din målgrupp. Med det sagt, är det smart att börja med en marknad som är så lik den du redan befinner dig i som möjligt. Naturligt går den marknadens behov ofta hand i hand med den svenska marknadens. Samtidigt är det en sådan expansion som kräver minst, vilket gör läget till en win-win när du vill utforska nya länder.
Lagstiftning och riktlinjer
Att lansera din e-handel utanför Sverige kräver att du har koll på, och förhåller dig till de lagar och riktlinjer som finns inom det land du ska expandera till. Inom EU är många lagar standardiserade vilket gör att det i många fall är enklare att lansera sin e-handel i ett annat EU-land. Däremot har Sverige gynnsamma samarbeten även med länder som inte medlemmar i EU, som Norge. Norge är ett vanligt första land att testa sin expansion i eftersom att marknaderna ser så pass lika ut.
När det kommer till olika länders regelverk är det viktigt att du gör din efterforskning. Olika länder har olika konsumentköplagar och momsregler, så innan man sätter en expansion i verket gäller det att vara införstådd med vad som gäller för det land man ska lansera i. Har man inte kunskap om landets regelverk kan man begå dyra misstag, men med ett dedikerat förarbete undviker du risken för förvillelse och kan istället fokusera på det roliga - att få din e-handel att blomstra även utanför Sverige!
Skynda långsamt
Få succéer sker över en dag. När du lanserar din e-handel i ett nytt land gäller det alltså att ha beslutsamhet. Att bygga upp en kundbas och en varumärkeskännedom tar tid, och för att din e-handel ska frodas är det värt att ha tålamod. Sätt mål och strategier, och var inte rädd för att göra om och testa nytt ifall det är någonting som inte fungerar som du vill - även om det fungerar bra i Sverige. Olika marknader ter sig olika, och även om vi och våra grannländer har en hel del gemensamt finns det även saker som skiljer sig.
Att expandera mot marknader utanför vårt avlånga land är en start på något nytt och en resa som vi på Nordisk E-handel givetvis, gärna är med på. Vi hjälper dig oavsett vad du har för frågor eller om du stöter på problem kring din expansion.