
Kapitlet 2022 är stängt och vi på Nordisk e-handel är mycket förväntansfulla inför 2023. Men innan vi omfamnar det nya året helt tänkte vi gå igenom vad som hänt under det gångna. Vad är nytt, och hur har e-handelsåret sett ut? Dessutom delar vi med oss av små ledtrådar kring vad 2023 kan innehålla. I vanlig ordning har vi pratat med produkt- och projektchef Filip Broman, häng med!
Ledordet för Nordisk e-handels 2022 är; förbättring. Året har nämligen präglats av att göra flera förbättringar i det som redan finns.
– Vi har gjort ett stort arbete med beståndsdelar som redan varit på plats. Vi har helt enkelt jobbat mycket med förbättring för att göra vardagen ännu smidigare för våra e-handlare, säger Filip Broman.
Nedan följer en sammanfattning:
Google Analytics 4 och Klarna Shipping Assistant
Trots att Nordisk e-handel-året kretsat mycket kring förbättring har även stora släpp gjorts. Och däribland hittar vi Google Analytics 4 (GA4) och Klarna Shipping Assistant (KSA). Under 2022 offentliggjorde Google att GA4 från och med juni 2023 kommer att vara ny branschstandard.
– GA4 och KSA har varit stora, viktiga saker för oss i år. KSA erbjuder kunder i e-handeln att välja bland olika, mer flexibla levernassätt. Så det är riktigt bra. GA4 blir som många känner till ny branschstandard nästa år, så det har vi också jobbat mycket med.
Under våren 2022 genomfördes även en stor säkerhetsuppdatering.
– Vi uppdaterade operativsystemet som Nordisk E-handel kör på. Och i det arbetet gjorde vi även massa mindre uppdateringar för att allt skulle fungera i det nya operativsystemet. Uppdateringarna minskar bland annat risken för spam eller bottar, samt kan detektera bedrägeri.
E-handelsåret som gått: “Kris och möjlighet”
Som många blev varse präglades pandemiåren av en riktig e-handlesboom. Allt fler målgrupper hittade ut på nätet och e-handeln gick bättre än någonsin. 2022 följde inte den trenden utan i synergi med oroligheter i världen och inflation minskade köpintresset.
– Generellt kan man säga att vi gått från en stor boost till motsatt effekt på grund av elprisproblem, inflation och oroligheter. Många har nog frågat sig hur man som e-handlare ska agera när trenden vänder så tvärt. Jag skulle vilja summera året med två ord, kris och möjlighet. Trots att det är mycket som är tufft nu finns det också möjlighet att göra något riktigt bra, säger Filip och fortsätter:
– 2023 kommer att bli fortsatt tufft på flera sätt, men det berör alla. Och här gäller det att fatta strategiska beslut när det kommer till vilka satsningar man ska göra. Grejen med inflation är att du ges möjlighet att satsa dig ur den. Gör du det på rätt sätt kommer du ut väldigt stark på andra sidan. Konsumenter kommer vara mer försiktiga och handla mindre, men när det är ekonomiskt svårt är människor mer benägna att unna sig något speciellt. Om man kan snappa upp vad det kan vara för något kan man lyckas riktigt bra.
Nordisk E-handel 2023
Så, vad kommer hända på Nordisk E-handels plattform 2023? Allt kan vi inte avslöja riktigt än, men vissa spännande händelser kan vi faktiskt dela med oss av.
– I februari släpper vi ett designpaket och det är faktiskt den största uppdateringen sedan den responsiva mallen släpptes. Det är både ett lyft av generell design men paketet innefattar också fler verktyg som ger våra kunder större möjligheter när det kommer till att arbeta med innehåll och design.
En till sak som är på gång är uppdateringar av tjänster som hjälper till att driva trafik till Nordisk E-handels anslutna butiker, som till exempel Google, Facebook och Prisjakt. Filip kan även avslöja att en koppling mot en ny tjänst för transportadministration står på agendan.
– Det är en ny samarbetspartner som är mycket välkommen, vi tror att det kommer att uppskattas mycket.
Sist men inte minst ser vi på Nordisk E-handel mycket fram emot att omfamna 2023 tillsammans med våra partners och kunder.
– Vi är väldigt taggade på ett nytt år med massor av nya uppdateringar och utveckling. Givetvis tillsammans med våra fina kunder och samarbetspartners! Avslutar Filip.
Vill du prata med oss? Vi brinner för att stötta våra kunder i stort som smått och står alltid redo att svara på dina frågor. Hör av dig här!