
Julen närmar sig med stormsteg och folk är i full gång med att inhandla sina julklappar. Men det är inte bara hög tid att införskaffa sig klappar, det är även hög tid att göra det jultrevlig i din e-handel! Att anpassa din e-handel efter högtider och årstider är ett bra sätt att försätta dina kunder i rätt stämning. Vi berättar hur.
Använd julbanners
Ett bra sätt att klä din e-handel i julens tecken är att ha banners relaterade till julen. Banners är ett effektivt sätt att väcka uppmärksamhet hos dina besökare samtidigt som du smidigt leder dem vidare dit du vill att de ska gå. När du skapar banners anpassade efter julen får du inte bara en riktigt trevlig butik utan ökar också chansen för engagemang!
Uppdatera texter
Lagom till jul är det dags att uppdatera titlar i din webbutik. Att använda jul- och vinterrelaterat språk bidrar till en stämningsfull känsla. En lyckad kommunikation handlar om att väcka känslor hos de som tar del av det du säger. Att vid jul då använda ett språk som går hand i hand med dina kunders behov är både smart och känsloväckande.
Här pratar vi mer om hur du skapar engagerande innehåll.
Skapa relevans genom varugrupper
Det finns en stor poäng med att skapa varugrupper/produktkategorier relaterade till julen. Det handlar i det stora hela om att prata samma språk som de som besöker din e-handel. Under jul kan du räkna med att många av dina besökare är ute efter just julklappar. Varför inte då skapa en varugrupp som heter “Julklappstips”? Innehållet i din e-handel blir mer effektivt när du anspelar på dina kunder och besökares känslor och tankar. Julrelaterade varugrupper är ett bra sätt att väcka intresse för dina produkter.
Exempel på varugrupper som kan vara effektiva runt jul:
- Julklappstips
- Vintermys
- Julklappar under XXX sek
Skriv juliga blogginlägg
Om du vill sätta dina produkter eller varor i en julig kontext är det ingen dum idé att göra blogginlägg om julen eller vintern. Och i ett blogginlägg är det bra att använda storytelling. Dels genom ditt bildspråk och dels i vad du skriver om bilderna. Fota dina produkter i en vintrig miljö och bygg en liten historia kring dem.
Här kan du läsa mer om storytelling!
Tilltala kunder med vintrig design
Det sägs att skönheten sitter i detaljerna. Och visst ligger det något i det. Om du vill skapa julkänsla i din butik är det ingen dum idé att lägga lite extra krut på just detaljerna i din design. Att ändra färg på dina köp-knappar, lägga till små snöflingor på dina landningssidor eller ändra till en kursiv font gör din butik riktigt julig.
Tänk på: När du pyntar din e-handel är syftet att den just ska kännas pyntad, inte omgjord. Det är viktigt att dina kunder känner igen sig!
Är du egenföretagare och vill veta hur du effektiviserar tiden i jul? Det har vi skrivit om här!