
Under jul är det många som uppskattar att få varva ner. Och även om man inte tar helt ledigt kan det vara skönt med dagar då man jobbar mindre. Som egenföretagare kan det dock vara svårt att få behovet av avkoppling att gå ihop med jobb. För att må bra och fortsätta prestera på jobbet behöver man dock ta det lugnt emellanåt. Vi pratar om hur du som egenföretagare effektiviserar tiden i jul.
Planera och använd din data
En viktig nyckel till avkoppling är kontroll. Och en nyckel till kontroll är planering. Att i god tid göra en så utförlig planering du kan är därför en god idé. Planeringen bör innehålla de aktiviteter som kommer att ske i din e-handel under julen men också väntade händelser. Det är förstås omöjligt att veta exakt vad som kommer att ske i din e-handel under jul, men genom att använda data från tidigare år ges du en uppskattning på vad du kan vänta dig. Luta dig mot din planering när du bokar in julens aktiviteter. Trots att oväntade händelser kan uppstå, skapar du en användbar struktur.
Minska det manuella arbetet
Ett varmt tips inför julen är att automatisera allt arbete som går att automatisera. Självklart kan det finnas saker du måste sköta manuellt, men gör så stor del du kan av förarbetet innan jul. Förbered eventuella uppdateringar i din e-handel och tidsinställ inlägg och nyhetsbrev.
Vill du veta mer om hur du kan automatisera flöden? Läs när vi intervjuar vår partner Sharespine!
Genomför tester
Det sista man som e-handlare vill råka ut för när man vill ha tid att ta lite ledigt är buggar eller andra problem i sin e-handel. Alla problem går självklart inte att förebygga, men många kan man faktiskt undvika. Ett bra sätt att optimera funktionaliteten i din e-handel är att genomföra tester. Gå in i din e-handel från olika enheter och navigera dig runt, på så sätt kan du i god tid upptäcka om det någonstans finns något som inte fungerar sömlöst.
Tänk på: När du gör en uppdatering i din e-handel är det alltid en bra idé att kontrollera att funktionaliteten är bibehållen. Här pratar vi mer om hur du optimerar användarupplevelsen.
Prioritera
Som egenföretagare kan alla möjlig arbetsuppgifter landa i ditt knä. Och i en period där du vill ta det lugnare är det viktigt att veta hur du ska prioritera. Dela in uppgifter och händelser i kategorier som går från “akut” till “kan vänta”. De saker du faktiskt kan vänta med bör sättas upp på din To Do efter jul. Genom att kategorisera ärenden och jobb skapas en struktur där du hanterar det som är akut men väntar med det som, ja, du faktiskt kan vänta med.
Genom att skapa en struktur över jularbetet ges du större kontroll och kan planera din fritid bättre.