Nya generationen Google Analytics (GA4) är här, faktum är att det anlände hösten 2020, och har varit något av en snackis sedan dess. Google Analytics 4 tar över stafettpinnen som ny branschstandard i juni 2023 från gamla Google Analytics som varit den rådande branschstandarden i över tio år. Nya GA4 kommer med en hel del nya fördelar!
Hela poängen med GA4 är att den ska kunna förutse olika trender och prestation av olika insatser med hjälp av AI och maskininlärning. Den har också förbättrade datakontroller som hjälper dig att till exempel hantera GDPR, samt en bättre integrering mot Google Ads.
Eftersom den nya generationen Google Analytics innebär en del förändringar för dig som användare tänkte vi passa på att gå igenom de viktigaste.
Vad är nytt hos Google Analytics 4?
Som nämnt ovan blir nya GA4 branschstandard i juni 2023. Du behöver inte vara stressad över en uppgradering. Troligtvis kommer gamla Google Analytics (Universal Analytics) hänga med ett tag till. Men med det sagt är det nog bra att börja vänja sig vid tanken och börja planera en uppgradering. När Google väl bestämmer sig för att stänga ner den gamla versionen är det fördelaktigt om du flyttat över och haft möjlighet att samla ny data. Det är även möjligt att använda de båda samtidigt.
Vi går igenom de största nyheterna här:
1. Köpresan och dess faser
Tidigare har Google Analytics visat dig data från olika enheter och plattformar. GA4 är istället uppbyggt på den digitala köpresan hos dina besökare och dess olika faser.
2. Prognoser och estimeringar
GA4 öppnar för möjligheten att, med hjälp av maskininlärning och AI, göra estimeringar och prognoser för framtiden. GA4 kan beräkna eventuella resultat, som till exempel ökad efterfrågan vid specifika punkter, genom att förutspå trender i besökarnas beteenden.
3. Fler mätbara kanaler
I nya Google Analytics kan du mäta konverteringar från alla digitala kanaler du har och inte bara din hemsida eller webbshop.
4. Rapporter och meny
En annan skillnad i GA4 är menyn. Tidigare bestod den av vyer men i GA4 sker uppdelningen efter; Explore, Configure, User, Events och Life Cycle. Under Life Cycle hittar du numera dina tillgängliga rapporter som i sin tur är uppdelade efter kundens köpresa. Och under Explore kan du se dina målgruppers köpresor, besöksflöden och sälfunnels.
5. Enskilda köpresor
I GA4 kan du följa enskilda köpresor och få en komplett bild av en besökares kundresa. Dina besökare är såklar anonyma men genom ett internet-ID kan Google hjälpa dig att spåra dem i olika kanaler.
Fördelar med GA4
En tydligare bild av kundresan genom insamlad data från såväl webbplatser som appar. En djupare och bredare förståelse för vad dina insatser ger genom inkluderade konverteringar hos alla olika medier. Möjlighet att kunna prediktera beteenden.
Så uppgraderar du till Google Analytics 4
Vill du uppgradera till GA4? Med hjälp av vår samarbetspartner InnoSearch erbjuder vi dig ett komplett paket för att uppgradera till den nya versionen. Hör av dig till oss så sätter vi igång!