June 27, 2022

Så behåller ni försäljningen i sommar

Under semestertider och varmare väder är det färre som handlar online. Om försäljningen i din e-handel går ner något bör du alltså vara medveten om att det kan vara säsongsbetonat. Det finns dock vissa knep som kan hjälpa dig att behålla er försäljning även under sommarmånaderna.

Gör köpet enkelt

När folk är på resande fot är det inte säkert att de på samma sätt som innan har tillgång till en dator. Istället är man mer mobil och använder i större utsträckning sin telefon eller surfplatta. Det är därför av stor vikt att du gör att ett köp via en telefon är lika smidigt att genomföra som ett via datorn.

För att optimera användarupplevelsen via mobila enheter som telefon eller surfplatta är ett varmt tips att noggrant testa dessa vägar. Är det någonting som går långsamt, eller någonting som inte fungerar sömlöst? Genom att satsa på en så bra användarupplevelse som möjligt ökar du chansen att dina kunder genomför sina köp, även om köpet sker från stranden.

Här kan du läsa mer om hur du optimerar användarupplevelsen.

Anpassa e-handeln efter säsong

Att skapa närhet till dina kunder är viktigt. Och ett bra sätt att göra det på är att tala till deras behov och situation. Att byta ut texter och rubriker i din e-handel utefter säsonger som kommer och går är ett smart sätt att skapa samhörighet och bekräfta dina kunder. Under sommaren är det en god idé att få in rubriker och produkttexter som anspelar på just sommar, sol och semester.

Genom att även anpassa din design så att den känns somrig skapar du än mer relevans. Ljusa färger, blommor, och somriga typsnitt är exempel på element som passar årstiden bra!

Glöm inte kampanjer

Kampanjer är som bekant ett bra sätt att skapa engagemang i din e-handel. Genom att i god tid förbereda en kampanj undviker du stressig planering när den ska gå live. Att köra en kampanj under en högtid är smart och någonting som de största e-handlarna i regel gör. Genom att göra det är du alltså med och konkurrerar om kunderna.

Som tidigare nämnt är dina kunder mer mobila under semestertider. Se därför till att satsa på att sprida dina kampanjer i sociala medier så att de inte undgår kunderna som främst befinner sig på telefonen.

Tillfällen då kampanjer lämpar sig bra:
- Högsommar (juli)
- Höstförberedelser (augusti)

Var lojal mot de som är lojala

Att premiera återkommande kunder är viktigt oavsett årstid. Det finns flera sätt att visa uppskattning och få dem att känna sig speciella. Att exempelvis skicka ut personliga erbjudanden och låta dem ta del av kampanjer innan de officiellt körs är smarta sätt att stärka relationen till de kunder som brukar handla i din e-handel.

Personliga erbjudanden bygger förtroende för dig som e-handlare och ökar även chanserna för att dina kunder väljer just dig i sommar. Vill du veta mer om hur du stärker relationen till dina kunder? Läs mer här!

Sociala medier är som nämnt kanaler värda att satsa på i sommar när allt fler lämnar datorerna hemma. Här hittar du våra bästa tips kring sociala medier under sommarmånaderna.