
Sommaren är här och för många innebär det semestertider. Hur ska man tänka gällande sina sociala medier under sommaren och är det något speciellt att ta hänsyn kring? Vi delar med oss av våra bästa tips och tankar för dig som driver e-handel och vill hålla dina sociala medier levande under sommarperioden.
Planera dina inlägg
Att planera inlägg och content kan kännas som en svår uppgift om man inte är van. Men varför krångla till det? Något som kan vara värt att tänka på är att tänka mer kring varumärkesbyggande när du planerar inlägg som ska publiceras under sommaren.
De flesta gillar ledighet och semesterkänsla och kan därmed relatera till samma känsla i sitt flöde. Tänk att du hellre vill publicera lättsamma och härliga sommarinlägg än inga alls. De flesta scrollar lite sporadiskt på sina sociala medier trots semestertider, så låt inte dina eka tomma. Genom att kontinuerligt publicera innehåll undviker du att påverka algoritmen.
Faktum är nämligen att din algoritm påverkas negativt av för mycket frånvaro. Dina inlägg pushas helt enkelt inte vilket leder till dålig spridning. Här kan du läsa mer om hur du skapar organiskt innehåll till dina sociala medier.
…Och schemalägg dem
Visste du att du kan göra inlägg i din e-handels sociala medier utan att vara aktiv när de publiceras? Genom att använda dig av plattformens verktyg och att istället schemalägga planerade inlägg ser du till att de publiceras precis den tid du vill. Genom Meta Business Suite (tidigare Facebook Business Manager) kan du schemalägga inlägg till både Instagram och Facebook. Att schemalägga inlägg är ett utmärkt sätt att kunna fortsätta dela med dig av värdefullt innehåll till dina följare utan att behöva skapa och publicera inlägg under eventuell semester.
Schemalägg dina inlägg i god tid och passa också på att göra sponsrade inlägg så de når rätt personer vid rätt tidpunkt. På så vis kan du också ha möjlighet att skapa leads medan du är ledig.
Använd statistik från tidigare år
Ett ibland underskattat, men mycket viktigt verktyg för att förstå dina följare är statistik. Statistik är ett viktigt moment för att kunna förstå aktiviteten bland de som följer dig på social medier och när dina inlägg får som mest interaktion och spridning.
Om du har möjlighet att kika igenom tidigare somrar och hur det sett ut bland inläggens aktivitet då, är det något som ger dig en bra indikation för hur du bör agera i sommar. Skiljer det sig mycket åt från övriga dagar på året? Vilka dagar och klockslag fungerar bäst att publicera på? Vilken eller vilka typer av inlägg var mest uppskattade och gav mest interaktion? Om du har företagskonton kan du följa statistiken i respektive socialt medie för att kunna utvärdera när du bör publicera ditt content - och vad för typ av content som lämpar sig.
Få notiser när någon pratar om dig
Det är såklart svårt att förutspå vad som kommer hända medan du eller dina kunder har semester. Men ett tips är att aktivera Google Alerts. Ett verktyg som skickar e-postnotiser när ditt företagsnamn nämns på nätet. På så vis kan du upptäcka om något står galet till eller om du behöver vara ”först ut” med viktig information. Du kan till exempel snabbt få en inblick om du får en dålig review av en kund och då ha möjlighet att bemöta kritiken och ställa det hela till rätta igen. En god idé kan vara att förbereda ett par standardsvar och lägga in bilder/videor i telefonen för att ha dem nära till hands om du skulle behöva kommentera något.
Genom Google Alerts kan du också skapa bevakningar om till exempel dina konverteringar eller din bounce rate. Du väljer själv vad du vill bevaka i verktyget men lämpligt är att anpassa dina bevakningar utifrån dina affärskritiska förändringar i webshoppens trafik som du vill ha extra god koll på.
Vill du veta mer om sociala medier för företag, och om hur du som e-handlare når ut i bruset? Här kan du läsa mer om det!