April 20, 2022

E-handel till din fysiska butik

Har du en fysisk butik som du vill komplettera med en e-handel? E-handeln växer över hela världen och allt fler väljer att satsa online. Risken med att inte erbjuda onlineköp är att hamna på efterkälken när en generation uppvuxen på nätet blir en allt större målgrupp. Och att erbjuda både en fysisk butik och en onlinebaserad, innebär många fördelar.

Varför e-handel?

På frågan om varför det är en bra idé att satsa på e-handel finns många svar. Dels ökar onlinehandeln stadigt men du utökar även din målgrupp eftersom du täcker in fler behov. Precis som att många människor värnar om det fysiska mötet i en butik, värnar också många om en snabb, enkel köpprocess. Om du har en fysisk butik och ett starkt varumärke är du redan en god bit på vägen mot kunder online. Den varumärkeskännedom du byggt upp är guld värd när du satsar online och du ger helt enkelt din befintliga kundbas fler alternativ. Men att, utöver din fysiska butik, gå online kan också innebära att du öppnar upp ögonen på helt nya kunder.

Att erbjuda både en fysisk butik och en e-handel innebär alltså att du dels ger dina befintliga kunder fler valmöjligheter när de vill handla. Men du kan exempelvis också nå personer som bor långt bort ifrån din fysiska butik och personer som faktiskt aldrig hört talas om dig innan. Att erbjuda dina produkter online är alltså ett sätt att vidga vyerna, och förhoppningsvis leder det till ökad försäljning.

Fysisk butik till e-handel - fördelar
- Täcker in fler behov
- Når fler potentiella kunder
- Ökar varumärkeskännedom
- Ökar konvertering

Vill du veta mer om varför e-handel är en god idé? Läs mer om det här.

Att tänka på vid e-handel

Om du bestämt dig för att lansera din butik online är det viktigt att du inte gör det i en handvändning. En e-handel kräver, precis som en fysisk butik, underhåll och uppdateringar. Att ha en dedikerad person som ansvarar över din e-handel är en bra idé eftersom att den precis som din fysiska butik kräver engagemang. Med det sagt kommer du självklart att samla på dig erfarenheter längs resans gång. Ingen är fullärd i starten och desto mer du jobbar med din e-handel, desto bättre kommer den att bli.

Genom att vara engagerad och ha en målsättning och en strategi för din e-handel ökar du dina chanser för att den ska gå bra. Likheterna med din fysiska butik kan vara fler än du tror och att använda den kunskap du redan har är ett varmt tips.

Fysisk butik till e-handel

Men hur går man då tillväga när man vill lansera sin fysiska butik online? Steg ett är att hitta en bra e-handelspartner. En alltför standardiserad plattform skapar snabbt problem då vissa funktioner saknas och så även stöd för olika integrationer, som vissa betalsystem. Att ha en bra partner vid sin sida är guld värt när man tar steget ut i onlinehandeln. Här kan du läsa mer om hur du väljer e-handelspartner.

Även fast lanseringen av din e-handel inte ska göras i en handvändning är det inget som säger att den måste vara perfekt så fort den öppnar. Självklart ska du vara beredd på att arbete med en e-handel kräver engagemang och tid, men att ändra och förbättra e-handeln över tid eller när problem uppstår är något som även de största e-handlarna ständigt arbetar med. Se till att vara lyhörd, vad är det som funkar bra och vad behöver bli bättre?

Vi på Nordisk E-handel kan hjälpa dig som har en fysisk butik men som även vill lansera den online. Vi har många års erfarenhet av e-handel och varje dag hjälper vi våra fantastiska e-handlare i sina affärer. Ska vi prata? Kontakta oss här!