March 1, 2022

Vad kostar det att driva en e-handel?

Om du ska starta e-handel har denna fråga antagligen slagit dig någon gång. Vad kostar det egentligen att starta och driva en webbutik? Självklart går det inte att ge dig något specifikt pris – men vi kan berätta vilka typer av kostnader du behöver räkna med.

Starta företag

Först och främst behöver du starta ett företag (om du inte redan har en fysisk butik det vill säga). Beroende på vilken typ av företag du väljer att starta så kostar det olika mycket. Om målet är att driva din e-handel med ett aktiebolag behöver du 25 000 kronor som inledande aktiekapital.

Domän

När du har ditt företag på plats behöver du köpa ditt domännamn. Alltså din webbadress. För det så får du betala en avgift. Den avgiften kan variera, ibland betalar du 100-200 kr per år för det eller så behöver du betala betydligt mycket mer. Det beror lite på vilket du vill ha.

E-handelslösning

Sedan är det dags att välja din e-handelsplattform. Många aktörer har då färdigpaketerade lösningar där du får möjligheten att betala ett fast pris. Även dem varierar såklart mellan såväl paket som plattform. Genom din e-handelslösning kan du dock hitta möjligheter att spara in på mycket annat. Ofta kan de hjälpa dig att optimera ditt upplägg efter dina behov så att du inte betalar för resurser och funktioner som du inte använder.

Dina leverantörer

Vid det här laget har du en webbutik som går att använda. Men innan du sjösätter behöver du överväga saker runt omkring webbutiken. Vilka betalningslösningar ska du erbjuda till exempel? Beroende på vilken betalleverantör du väljer så varierar summan. Allt som oftast betalar du en startavgift och sedan en månadsavgift. Men som sagt, det kan se lite olika ut och summorna kan variera.

Logistik

Ska du ha ett eget lager eller dropshippa? Vad ska du erbjuda för leveransalternativ? Alla val här påverkar kostnaderna. När du först startar är det möjligt att ha sitt lager i hemmet. Men beroende på hur mycket du planerar på att växa kan du komma att behöva ett externt lager där det finns personal. Det tåls även att tillägga att frakten inte alltid måste vara en kostnad för dig. Du kan undersöka möjligheterna i att debitera kunderna för frakten och vad som i så fall ska ingå i det du debiterar dem.

Andra kostnader

Vissa saker tillkommer alltid. Sådant du behöver för att kunna bedriva din verksamhet. Saker såsom dator, telefon, internet, bokföring och redovisning. Där kan du själv påverka priserna väldigt mycket beroende på vad du väljer för material och bokföringsprogram. Att bokföra själv är till exempel billigare än att anlita en revisor.

Letar du efter fler tips och råd kring e-handel? Spana in vårt nyhetsrum!

Starta en testbutik!