December 17, 2021

Adventstips till dina sociala medier!

Är du sugen på att utveckla din webbshops sociala medier? Sociala medier kan vara en otroligt bra ingång till din e-handel och genom att ta till vissa knep ökar du chansen för en lyckad närvaro. Vi har sammanställt fyra värdefulla tips att ta till under första, andra, tredje och fjärde advent.

Första advent - testa annons

Har du testat att annonsera via Instagram eller Facebook? Att sponsra inlägg kan vara riktigt framgångsrikt och genom Facebooks Business Manager kan du skapa egna målgrupper baserat på vad för typ av produkt eller tjänst du marknadsför. Genom verktyget kan du välja ifall du vill annonsera på Instagram eller Facebook - eller både och. Du sätter själv budget och tidsspann för annonsen och du kan hela tiden följa hur annonsen går genom värdefull statistik.

Psst... Har du två annonser och är osäker på vilken du vill sponsra? Ett hett tips är att du kör båda annonserna samtidigt. På så sätt ser du svart på vitt vad som fungerar allra bäst för den målgrupp du vill nå!

Andra advent - gör ditt innehåll värt att hålla koll på

Inför jul kan du fira med ett fint erbjudande. Erbjudandet kan vara en viss procent på hela ditt sortiment eller en produkt som är rabatterad. Hur du paketerar erbjudandet beror såklart på din målgrupp. Men både Instagram och Facebook är plattformar som lämpar sig och givetvis kan du sprida erbjudandet på båda.

Genom att fördela erbjudanden i sociala medier blir dessa kanaler viktigare för dina följare att hålla koll på, någonting som kan bidra till att ditt följarantal växer och att du på sikt får mer synlighet.

Goda kundrelationer kan skapas på flera vis. Sociala medier är ett bra tillvägagångssätt för dig att bygga varumärkeskännedom samtidigt som du interagerar med dina följare. Vill du veta mer om hur du stärker relationen till dina kunder? Det pratar vi om här!

Tredje advent - bjud in till samtal

Ett personligt bemötande mot de som följer dig blir allt viktigare. Det beror helt enkelt på att en personlig approach uppskattas allt mer och även blivit mer vanligt. På vilket sätt man kan vara personlig varierar beroende på allt ifrån varumärkesstrategi, till följarantal till vilka produkter man erbjuder.

Att arrangera en frågestund via Instagram kan vara någonting som både skapar engagemang men även ger dig utrymme att besvara frågor som brukar ställas. En frågestund kan sedan sparas i form av en story som alltid ligger i din profil, enkel för dina följare att nå. Ett annat sätt att skapa deltagande bland dina följare är att ha en omröstning. I omröstningen kan du fråga dina följare vad de vill se mer av, vilka inlägg de uppskattar och vilka produkter de är extra intresserade av - ett guldläge för dig att få insikt i dina följares upplevelse av dina sociala medier!

I Instagram Story finns färdiga verktyg för både frågestund och omröstning. Enkelt, smidigt och smart!

Fjärde advent - tävling skapar engagemang

Att arrangera en tävling i sociala medier kan öka kännedom kring din e-handel tack vare det engagemang som skapas. En tävling kan exempelvis gå ut på att dina följare ska tagga tre vänner i kommentarsfältet under en bild för att delta. Någonting som skapar både interaktion och ökar din synlighet samtidigt. Vilket eller vilka priser du vill ha i tävlingen är upp till dig men ett varmt tips är att ha en vinst som du vet uppskattas av dina nuvarande kunder.

När det kommer till tävlingar på sociala medier finns det en del regler att förhålla sig till. Se till att läsa in dig ordentligt för att inte riskera att din tävling strider mot några lagar.