November 18, 2021

Frukostevent med Trustpilot

Idag deltog vi på Trustpilots frukostevent. Agendan innehöll bland annat: Fake news - vilka kan man egentligen lita på? Hur kan man använda omdömen och dra nytta av dem ur ett företagsperspektiv? Vad innebär sociala bevis och spelar det roll i vår köpprocess? Ett väldigt intressant och lyckat event som bidrog till nya insikter och öppnade upp till nya diskussioner.

Vad kan Trustpilot erbjuda?

Trustpilot är en öppen plattform och ger konsumenter möjlighet att dela med sig av köpupplevelsen och lämna omdömen. Ur ett företagsperspektiv gör Trustpilot det möjligt att ta del av nyttiga insikter som kan leda till förbättringsåtgärder men kan också öka varumärkeskännedomen.

Några take aways från eventet:

  • Låt inte de sämre omdömena påverka er verksamhet på ett negativt sätt. Se det istället som en möjlighet att lära av dem och använda de som konkret feedback istället och förbättra utifrån det.
  • Behöver man prioritera vilka typer av omdömen man ska hinna med att besvara ska man försöka prioritera de som är negativa. Men finns tid är det såklart jätteviktigt att besvara alla omdömen som kommer in.
  • Om en kund recenserar flera gånger är det de sista omdömet som visas från kunden.
  • Tajming är nyckeln. Att tajma när man skickar ut omdömen till en kund spelar stor roll och kan ha väldigt stor betydelse för vad kunden delar för erfarenhet.
  • De organiska söken på “omdömen” ökar markant nu under Black Friday och julhandeln och kan spela en stor roll i den senare fasen av kundresan.
  • Kunder söker efter sociala bevis.
  • 64% av konsumenter föredrar att handla från företag som inte framstår som helt “perfekta” utan som visar att de tar ett ansvar.

Vår take på kundomdömen och vikten i att använda det:

E-handeln har haft en otroligt tillväxt, pandemin har fått konsumenter att handla mer på internet vilket har lett till att kunder söker mer aktivt efter produktinformation eller generellt om företaget de ska handla ifrån, där research har blivit en viktig del i köpresan.

Det är viktigt att framhäva omdömena ute i webbshoppen. Bra ställen att arbeta med omdömen är på startsidan, produktsidor, i checkouten eller andra sidor där kunden kanske håller på att ta ett aktiv val om att köpa en produkt eller inte.

Uppmana kunderna till att vilja lämna omdömen, bjud in dem till att dela en recension via mail. Att få in exempelvis produktomdömen i webbshoppen kan ha en positiv påverkan ur ett SEO perspektiv då Google kan läsa av det och granska sidan, vilket kan påverka rankningen på Google.

Jobbar du inte med omdömen i din webbshop idag? Då är det en stark rekommendation, det kan både öka varumärkeskännedomen och öka er konverteringsgrad.

Är du intresserad av Trustpilot och deras tjänst? Läs mer och ta kontakt med oss!