October 27, 2021

Utdrag från Svenskarna och internet 2021

Den årliga rapporten av Svenskarna och Internet 2021 är nu släppt och den ger en bild av vår användning av digitala tjänster och konsumenters digitala vanor. Vi har gjort en kort sammanfattning av rapporten och tagit ut de delarna som sticker ut och är värda att belysa, i slutet delar vi några av våra takeaways från rapporten.

Hur ser internetanvändningen ut hos den svenska befolkningen?

Det digitala livet går idag hand i hand med det vardagliga livet, vi arbetar, pluggar, shoppar, umgås, träffar nya människor på olika plattformar och tillbringar en stor del av vår tid i den digitala världen. Att vara uppkopplad regelbundet har blivit en självklarhet för en stor del av befolkningen.

  • Av den svenska befolkningen är 9 av 10 personer uppkopplade på internet varje dag.
  • Den digitala enhet som används mest är mobiltelefonen.
  • 94 % av den svenska befolkningen använder internet.
  • 1 av 5 personer har haft ett videosamtal under det senaste året.
  • Var fjärde svensk har haft en videoträff under 2021.

Arbeta hemifrån
Som en följd av coronapandemin har både studier och arbete till stor del skett digitalt på distans. Hänvisat till statistik visar den på att 9 av 10 personer föredrar att arbeta hemifrån och vill fortsätta göra det efter pandemin men med en variation av arbete på kontor.

Ålder har en stor påverkan på internetanvändningen
Ålder är en aspekt som påverkar hur användningen av internet ser ut, vilka krav som ställs och hur man spenderar tid på nätet. Den äldre generationen spenderar mindre tid på nätet om man jämför med den yngre befolkningen. 1 av 10 pensionärer har börjat använda sig av internet de senaste tre åren vilket visar på att en stor andel pensionärer fortfarande inte använder internet. Inte ens 50 % av den äldre befolkningen har använt sig av e-tjänster vilket kan göra att den äldre generationen hamnar i digitalt utanförskap.

Integritet på nätet

När man ställer frågan “Hur kommer det sig att du inte använder internet varje dag?” svarar var femte sällananvändare att de är rädda för att bli lurade och känner sig otrygga på nätet. 9 av 10 svenskar oroar sig över att utländska myndigheter ska samla in information om dem och sedan använda den personliga informationen, en del är också rädda för att stora myndigheter såsom Google och Facebook ska samla in data.

  • 4 av 10 personer känner stor rädsla kring att stora företag samlar in personlig data.
  • 50 % av internetanvändarna känner nervositet om att utländska myndigheter ska samla in information.
  • 1 av 5 personer låter bli att använda digitala samhällstjänster för de inte känns säkra.
  • 4 av 10 personer påstår att de blivit drabbade av bedrägeriförsök under 2021.


Vanor på internet

E-handeln har haft en enorm tillväxt i Sverige och det är mycket pågrund av coronapandemin som den digitala utvecklingen har påskyndats och tagit stora kliv framåt. Under detta året har 89 % av de över 16 år e-handlat.

  • 2 av 10 personer har börjat e-handla under de senaste tre åren.
  • Liveshopping är ett nytt känt fenomen som 4 av 10 känner till.

Kopplat till betallösningar så är swish det mest populära betalsättet och 83 % har betalat med swish under 2021. Efter swish kommer Klarna som också är ett välkänt betalsätt som svenskarna föredrar. Något som sticker ut relaterat till betalning är att 50% uppger att de är otrygga när de ska betala över nätet. Att lämna ut kortuppgifter på nätet, utländska sajter som inte verkar seriösa och bedrägeriförsök är några av de saker som många oroar sig över.


Sociala medier

En stor del av vår tid spenderar vi på sociala medier, under de senaste året har 95% använt sociala medier. De tre populäraste kanalerna är Youtube, Facebook och Instagram. Kvinnor och män har använt sociala medier i ungefär samma utsträckning men vad de surfar på skiljer sig tydligt åt.

Hur ser den dagliga procentuella fördelningen ut på de mest populära sociala kanalerna?

  • 54 % Facebook
  • 46 % Instagram
  • 35 % Youtube
  • 23 % Snapchat


Nordisk E-handels takeaways från rapporten

Baserat på rapporten så är det ett naturligt steg att vi går mot en mer digitaliserad värld, där de digitala livet är en del av de vardagliga. Vi gör det mesta digitalt, vi handlar, umgås, arbetar, studerar, spelar, dejtar och har sociala sammankomster med mera på nätet, de ställer också högre krav på hur pass bra de digitala bitarna fungerar för kunderna.

Något vi tycker är viktigt att ta med är kapitlet kring integriteten och otryggheten på nätet, där de handlar om att göra de tryggt för kunden att vilja handla online. Ett sätt att göra de kan vara att som e-handlare följa dataskyddslagar vad gäller GDPR, hur man arbetar med cookies och vara uppdaterade när de kommer till hantering av personliga uppgifter. Vi rekommenderar att man arbetar med tjänster för att öka tryggheten för nya kunder. Exempelvis kan man använda Trustpilot för att visa nya kunder vad befintliga kunder tycker om butiken, eller genom certifikatet “Trygg e-handel. Läs mer om våra partners.

En annan takeaway från rapporten är att kolla var ens målgrupp befinner sig på nätet och vilka kanaler man når dem på, genom research och en bra stratgei kan det öka konverteringen.

Det va en kort sammanställning av rapporten Svenskarna och Internet 2021, vill du djupdyka och läsa mer i detalj om varje kapitel kan du läsa läsrapporten här. Vill du ta del av fler nyhetsartiklar? Kolla då in vårt nyhetsrum!