October 25, 2021

Checklista inför Black Friday

Är du redo inför Black Friday? Vi har sammanställt en checklista!

Testa hemsidan - kontrollera kundupplevelsen

Fungerar din webbshoppen som den ska, från besök till färdigt köp, i både mobil och på dator? Att tekniken fungerar är helt avgörande för din försäljning. Testa därför allting noggrant och utförligt innan dina kampanjer drar igång!

Använd nyckelord

Under en readag som Black Friday, eller en reavecka som Black Week är det smart att uppdatera din hemsida med nya nyckelord. Att flera gånger, exempelvis, skriva ut just “Black Friday” vid dina erbjudanden gör att det är större chans att potentiella kunder som söker efter reavaror hamnar just i din e-handel.

Schemalägg kampanjer och marknadsföring

Ska du skicka ut nyhetsbrev eller kanske uppdatera e-handlens Instagram? Då är ett hett tips att schemalägga allt som går att schemalägga. På så sätt får du inte bara en mindre sak att tänka på utan du kan också vara säker på att din marknadsföring skickas ut som den ska när det är dags.

Tips: Börja marknadsföra dig själv så fort som möjligt! Desto fortare du får ut exempelvis nyhetsbrev desto mer tid har du att värma upp kunderna inför Black Friday.

Förbered din kundservice

Behovet av kundservice kan öka rejält under hela Black Week. Och om det är någonting som är viktigt under en försäljningsperiod där konkurrensen är stenhård är det att din kundservice både är riktigt bra men också att den fungerar. Om du misstänker att du behöver utöka din support, gör det. Liksom att kundservicen behöver vara rustad är det också viktigt att du är beredd på att skicka många beställningar, men även ha kapacitet att ta emot många returer.

Synkronisera innehåll

Marknadsför du din e-handel i flera kanaler? Se till att de synkar med varandra! När du lanserar en kampanj i din webbutik, se till att den i samma stund dyker upp i dina övriga kanaler. Denna typ av synkronisering är viktigare än vad man kan tro, genom samstämmighet upplevs ditt företag inte bara mer professionellt utan du ökar även chansen till försäljning då informationen fördelas på flera ställen.

Inventera

Slarva inte med din lagerinventering. Under en dag som Black Friday vill du inte riskera att dina mest populära varor tar slut för fort eller att du räknat fel. Det kan leda till långsamma leveranser vilket är något du vill undvika så långt det bara är möjligt. Under Black Friday har du nämligen stora chanser att få helt nya kunder och under ett sådant tillfälle är det viktigt att kundupplevelsen är så smidig det bara går.

Vill du ha fler tips på hur du kan förbereda dig inför Black Friday? Här hittar du 6 värdefulla tips till dig som e-handlare.