October 21, 2021

Att sälja via marknadsplatser

Behöver din e-handel eller din försäljning en skjuts? Då kan det vara en god idé att sälja dina produkter via marknadsplatser. Som mindre e-handlare kan det nämligen vara otroligt svårt att urskilja sig ur mängden, oavsett hur bra produkter man erbjuder. En marknadsplats liknar en återförsäljare och gör att dina produkter når en stor kundbas.

En marknadsplats är en stor distributör för olika typer av produkter. Marknadsplatsen erhåller flera olika märken och ofta även olika typer av produkter. En marknadsplats kan vara nischad på exempelvis sportartiklar eller skönhetsprodukter, men de riktigt stora marknadsplatserna har nästan allt.

Identifiera målgrupp

Att sälja sina produkter via en eller flera marknadsplatser är ett sätt att snabbt öka sin synlighet i vimlet av e-handlare. Dessutom integrerar kundaktiviteten på marknadsplatsen med din e-handel, det vill säga, du får all data kring ordrar och returer. En viktig och bra funktion, inte bara för att du ska hålla koll, men även för att du ska kunna se hur pass effektiv en viss marknadsplats är för just dina produkter.

När du bestämt dig för att ta steget och börja sälja dina produkter på en eller flera marknadsplatser är det viktigt att du identifierar din målgrupp. Har du en smal målgrupp är det en bra idé att leta upp en marknadsplats där den målgruppen rör sig. Om din målgrupp är bredare kan du med fördel använda olika marknadsplatser. Gå dit dina kunder är!

Lyckas med din försäljning

För att lyckas med din försäljning finns det flera saker som är bra att ha i åtanke. Till exempel att produktbilder ska vara högkvalitativa och tilltalande. Lägg även krut på bra, informativa produkttexter. Gör med andra ord dina produkter rättvisa, samtidigt som du gör köpresan smidig för kunden.

Se även till att vara strukturerad i produktarbetet. Kategoriseringen av produkter är en otroligt vital del när du expanderar din försäljning till extern part. Allt för många e-handlare slarvar med kategoriseringen av sina produkter vilket gör att de helt enkelt inte når sin målgrupp. Välj kategorier med omsorg och var konsekvent.

Och att vara konsekvent är lite av ett ledord när det kommer till försäljning via marknadsplatser. Planera din försäljning noggrant och se alltid till att aktuella kampanjer är aktiva i samtliga försäljningskanaler.

Innan du börjar…

Digitala nyhetsbrev ger en tydlig indikation på hur kampanjen gick eller hur många som läste utskicket, jämfört med andra reklaminsatser där det finns en viss osäkerhet i om det är just den insatsen man ska tacka eller om det finns andra faktorer som påverkat resultatet. I samma ögonblick en mottagare öppnar e-brevet eller klickar på en länk kommer detta till avsändarens kännedom.

Låg kostnad

Innan du påbörjar din försäljning i nya kanaler är det otroligt viktigt att du har koll på avtalet mellan dig och marknadsplatsen i fråga. Läs noga igenom vilka skyldigheter ni har gentemot varandra och om du står mellan två liknande marknadsplatser - jämför dem. Hur ser avtalet ut? Hur ser besöksstatistiken ut? Hur ofta leder ett besök till ett köp?

Se även till att ha ett bra systemstöd. Om du idag för statistik manuellt är det nästan en förutsättning att investera i ett program som kan hantera ordrar och annan statistik från olika försäljningsplatser på samma ställe.

Den som lägger ner mycket, och rätt, jobb på sin utökade försäljning kan med stor sannolikhet öka sin försäljning markant. Dessutom ökar troligen trafiken till din egen e-handel!