October 12, 2021

6 tips inför Black Friday

Den 26 november är det dags för e-handlarnas största försäljningsdag, nämligen Black Friday. Under Black Friday passar en hel del svenskar på att köpa julklappar såväl som andra nedsatta varor. Att vara förberedd inför den stora dagen kan skapa otroligt mycket mer lönsamhet än att inte ha en uttänkt plan. Vi ger dig värdefulla tips på vad du som e-handlare bör tänka på!

Hoppa på tåget!

Var med! Det absolut viktigaste tipset inför Black Friday är att inte låta dagen passera som vilken annan som helst. Alla de stora kedjorna är mycket väl förberedda inför Black Friday och inför varje år hoppar fler och fler mindre e-handlare på tåget. Att vara med är snarare regel än undantag och den som inte satsar på sin försäljning riskerar att missa en hel del potentiella kunder.

Marknadsför din e-handel

Att marknadsföra dig själv inför den stora readagen ger dig ett försprång i kapplöpningen med konkurrenter. Ett bra sätt är att hinta om, eller faktiskt berätta om de rabatter du kommer att ha under Black Friday till dina redan befintliga kunder. Det kan du göra genom exempelvis nyhetsbrev. Något som ofta uppskattas är även ett personligt erbjudande som endast går ut till de som prenumererar på dina nyhetsbrev, det skapar en exklusiv känsla hos din kund.

Räkna med merförsäljning

Du kanske redan vet just vilka varor du ska sänka priset på? I så fall kanske du också har förberett lagret genom att fylla upp med just de varorna. Men trots att du prissänker vissa varor, finns det stor chans att dina kunder passar på att köpa även varor som inte ingår i din kampanj. Gör därför en ordentlig inventering av ditt lager och fyll även på med varor som inte kommer ingå i rean.

Spana in konkurrenterna

Har du koll på dina konkurrenter? Vet du hur deras kampanjer brukar se ut? Desto mer du vet om de som konkurrerar med din e-handel desto lättare blir det för dig att veta hur du ska nå ut till dina kunder under en dag som Black Friday. Försök ta reda på hur mycket dina konkurrenter brukar, eller ska, sänka sina priser. Om du inte kan matcha det kan du börja fundera på om du har något annat du kan erbjuda dina kunder. Det kan handla om en riktigt bra service, väluttänkta emballage eller en personlig approach.

Använd julhandeln

Visste du att många svenskar passar på att köpa julklappar under just Black Friday? Genom den kunskapen har du tillfället att faktiskt förvalta det också. Det kan du göra genom bland annat en julklappskampanj i din e-handel. Bland dina olika erbjudanden är det alltså inte helt dumt att lägga till en kampanj som exempelvis heter “julklappstips”.

Glöm inte Black Week!

Black Friday har kommit att bli Black Week. Istället för att endast fokusera på just Black Friday sprider man helt enkelt ut sina erbjudanden och kampanjer över hela veckan. Om du inte har planer på att göra det är det ändå bra att inte ignorera Black Week helt. Kanske ska du under varje dag inför just din readag skicka ut nyhetsbrev med nedräkning för att hålla dina potentiella kunder nyfikna?

I artikeln Trender under Black Friday kan du läsa mer om den stora readagen.