September 29, 2021

Så får du återkommande kunder

För en lönsam e-handel krävs det att dina kunder återkommer. Inte bara för att bibehålla en trygg kundbas utan också för att en återkommande kund rent ekonomiskt är värt mer än en nyvärvad. En återkommande kund tenderar nämligen att göra större ordrar och därmed spendera mer pengar. Men hur får man egentligen återkommande kunder?

Att ha återkommande kunder till din webbshop är ett otroligt fint betyg. Det betyder inte bara att dina produkter uppskattas utan också att du lyckats med att bygga ett förtroende mellan dig och dina kunder. Att öka antalet återkommande kunder bygger på att man lyckas skapa lojalitet, en personlig kontakt och en smidig upplevelse.

Vad är det du säljer - och till vem?

Att ha stenkoll på dina produkter är a och o. Du är experten och ska veta exakt vad det är du säljer. Men för att lyckas med återkommande kunder behöver du också identifiera din målgrupp. Vem riktar sig dina produkter till? När du identifierat din målgrupp blir det enklare för dig att använda riktad marknadsföring.

Välutformade produktbeskrivningar

Något så simpelt som bra produktbeskrivningar kan göra en stor skillnad för din webbshop. Om du lägger ner energi på att ta fram informativa, utförliga texter kring dina produkter underlättar du rejält för dina potentiella kunder och gör köpbeslutet enkelt.

Satsa på service

I egenskap av kund vet vi hur mycket bra service betyder för återkommande köp. Se därför till att erbjuda det! Svara snabbt på frågor och var schysst gentemot de som besöker din e-handel. Vänlig och professionell är ledord och genom god ton och gehör kan du vinna otroligt mycket. Snabba leveranser bör vara någonting som prioriteras.

Våga vara personlig

När du är personlig inviger du ett förtroende för dina kunder. Trovärdigheten för dig och din e-handel växer när dina kunder får se människan eller människorna bakom företaget. Ha med fördel en bra beskrivning av dig/er på hemsidan och var inte rädd att testa andra kanaler för att nå ut. Instagram är ett mycket bra verktyg för att vara mer personlig. Dels för att stämningen i plattformen tillåter det, men även för att du enkelt kan interagera med dina kunder i kommentarsfält och i meddelanden.

Var kreativ - tänk utanför boxen

När du driver ett företag vill du bli ihågkommen. Gör därför med fördel något extra som gör att besöket på din webbshop eller leveransen av en vara blir minnesvärd. Kanske en personlig lapp i leveranslådan eller en liten gåva? Även en nytänkande copy kan göra att dina kunder minns din e-handel väl och i slutändan återkommer till din e-handel.

Det kanske viktigaste att tänka på när du vill ha återkommande kunder är att sätta dig själv i dina kunders skor. Hur hade du velat bli bemött? Vad värderar du lite extra som kund i en webbutik? Med ett utifrån in-perspektiv är det enklare att se de riktiga behoven och verkställa efter dem. Återkommande kunder är som sagt ett fint betyg, och när du märker att allt fler kunder kommer tillbaka - fortsätt i samma riktning.

Letar du efter fler tips och råd kring e-handel? Spana in vårt nyhetsrum!