September 16, 2021

E-handel business to business

E-handel inom business to business är minst sagt bubblande bransch. Trots att den ligger efter B2C-handeln har den ändå anlänt – och det med besked. Den marknaden som nu öppnar sig inom B2B-försäljning online är väldigt lovande. Och för dig som bestämt dig för att utforska den kommer vi med lite tips på hur du lyckas här.

Allt fler inköpare på företag gör sin research online och många av de personliga mötena har bytts ut mot kvalitativa och smidiga onlineprocesser. Precis som för all annan typ av försäljning och marknadsföring så finns du inte som du inte syns. Om du dessutom kan erbjuda möjligheten till direkt avslut och köp innebär det ännu fler fördelar.

Skapa en stark och hållbar e-handel

Hur gör du för att lyckas med e-handel B2B? Det finns såklart en mängd olika framgångsfaktorer och knep. Men här har vi samlat en rad nyttiga tips som du kan ta del av för att sedan komma igång med en hållbar och stark e-handel.

Vänta inte

Om du funderat på detta, antingen att starta e-handel från början eller att utveckla din fysiska handel, så sätt igång. Det är en växande marknad och om du tror att du kan lyckas finns det ingen anledning till att vänta. Ju längre du väntar desto fler konkurrenter hinner före.

Ta hjälp av ditt nätverk

Har du sysslat med B2B-försäljning länge? Ta då stöd i ditt nätverk. Vad har du för partners som kan hjälpa dig? Kanske kan du utforska leverantörer med erfarenhet som kan stötta och rådge dig i processen?.

Investera

Denna punkt är viktig. Det är nämligen viktigt att din e-handel upprätthåller god kvalitet för att du ska bli tagen på allvar och dina kunder ska återkomma. B2B-handel innebär oftast mycket kapital i omlopp och få företagare återvänder till försäljare som inte erbjuder bra produkter, service och digital process. Så se till att investera från början så att du har en stabil grund att stå på.

Vilka är teamet?

Det är viktigt att du etablerar satsningen ordentligt i din organisation. Den kan nämligen både hjälpa och stjälpa det hela. Om alla avdelningar internt är med på tåget kommer du ha mycket bättre förutsättningar för att lyckas.

Välj en flexibel plattform

B2B-försäljning innebär oftast större komplexitet än B2C. Det betyder att du behöver en flexibel och anpassningsbar e-handelslösning. Med en partner som du kan växa med och som kan stötta och guida dig skapar du bättre möjligheter och framförallt tillväxtpotential. En bra plattform innebär inte bara kvalitetssäkring av själva e-handeln utan även ett stort bidrag till ditt nätverk.

Vi på Nordisk E-handel jobbar med e-handlare inom såväl B2C som B2B och vår lösning är helt anpassningsbar efter dina behov. Vår kund Aras Security driver e-handel inom B2B och har i en intervju delat med sig av sina erfarenheter.

Läs mer om B2B-försäljarna Aras Security och hur de jobbar med sin e-handel!