September 7, 2021

Exempel på bra storytelling!

Minns du vår artikel om varför du ska syssla med storytelling? Där passar vi på att berätta om fördelarna med storytelling och ger även lite tips på hur du kan göra. Men, vi fattar att det är lättare sagt än gjort. Så är det ofta med kommunikation och marknadsföring. Därför tänkte vi ge några praktiska exempel på storytelling och göra det hela lite tydligare!

Måla verkligheten

Ett väldigt effektivt sätt att jobba med storytelling på är att helt enkelt måla med språket. Tänk dig att du ska skriva ett inlägg för instagram och du har valt en bild på en av dina produkter. Fråga dig själv:

  • Vem är vill ha den här produkten?
  • Vad bryr den personen sig om?
  • Hur kan jag förmedla rätt känsla kring produkten?

Måla sedan upp ett scenario. Under svenskalektionerna i skolan är det vanligt att man får göra vissa skrivövningar – till exempel miljöbeskrivningar. Precis samma metod ska du använda när du målar upp ditt scenario. Alltså, gå inte rakt på sak och berätta om din produkt utan beskriv istället känslan när man har på sig den, eller lugnet när du pluggar in den eller varför inte effekten av att använda den?

Vi ska ge dig ett exempel, Airbnb jobbar mycket med att måla upp scenarion på sin Instagram:


Låt någon annan berätta

Ett annat effektivt storytelling-grepp är att lämna berättandet till någon annan. Många företag jobbar på det här sättet genom att lägga upp kundrecensioner eller kundcase. Där får en användare av dina produkter berätta för din publik om hur de upplever den. Och på så sätt byggs historien om ditt varumärke.

Till exempel vårt case med Viktväktarna som du kan läsa här!

Personifiera med nyckelkaraktärer

Ett sista värdefullt knep att använda i sin storytelling är att personifiera varumärket med hjälp av en nyckelkaraktär. Vem den karaktären är kan te sig väldigt olika. Det kan till exempel vara en helt och hållen påhittad person eller maskot. Men det kan även vara en person som jobbar hos er.

Minns du Com Hems Boxer-Robert? Han är ett praktexemplar på storytelling via en nyckelkaraktär. Com Hem lät honom förkroppsliga varumärket och bli dess berättare. Med hjälp av honom blev deras varumärke, värderingar och önskade image levande – vilket är precis det som storytelling handlar om.

Om du är sugen på fler tips på hur du kan utveckla din e-handel och ditt varumärke så hittar du det i vårt nyhetsrum.