Vad är D-Congress?
D-Congress arrangeras av Svensk Digital Handel, Svenska Mässan och Svensk Handel. Med 2200 deltagare, 110 utställare och 66 talare är D-Congress Sveriges största e-handelsevent. Hela ekosystemet inom den digitala handeln i Sverige är samlade under en dag för att lyssna på inspirerande talare, byta erfarenheter och knyta nya affärskontakter. Mässan ägde rum 5 mars i Göteborg på Svenska Mässan och eValent Group var där för att ta del av allt vad mässan hade att erbjuda.
Hur möter vi kundernas värderingar i framtidens handel?
Presenteras av: Svea Ekonomi
Panel:
Andreas Koschnike - Grundare och VD Caliroots
Moon-Suck Song - Medgrundare och VD Panagora
Magnus Petterson - VD Royal Design
Hög kvalitet och bra pris på dina produkter räcker inte som säljargument längre. Idag drivs konsumenterna av andra värderingar och bedömer inte bara din produkt utan även ditt varumärke. Och det är upp till dig som handlare att möta kraven om du vill behålla kunden.
Kunders värderingar grundar sig idag väldigt mycket i hållbarhet och hur saker levereras till dem har länge varit en het fråga för både e-handlare och speditörer. Hela panelen säger att detta inte är något bara för framtiden utan något de redan arbetar aktivt med idag och som är här för att stanna.
Andreas på Caliroots säger att en stor skillnad han märkt under bara förra året är att tidigare när de träffade nya leverantörer så tog de själva upp frågan om hur leverantören arbetar med hållbarhet, idag är det något leverantören trycker på väldigt mycket själv.
Kunderna har krav på er - Ställ krav på era leverantörer.
Om man har en kundgrupp som har hållbarhet som en viktig punkt när de handlar så är det viktigt att tydligt visa på sina produkters innehållsförteckningar, vart och hur de tillverkas och annan liknande information.
Magnus på Royal Design tar även upp att de arbetar med information efter ett köp om vård av produkterna för att de ska hålla så länge som möjligt och då leda till att man inte köper nytt lika snart.
Det som är dagens stora problem är hantering av returer som är en stor klimatpåverkan.
För Caliroots, och många andra i mode-branschen, köper kunderna ofta flera storlekar och skickar sen tillbaka det som inte passa. Detta leder till många returer som ska köras fram och tillbaka.
När allt ha olika passform och en storlek inte är 100% exakt så är det så klart svårt att få bort detta helt men genom att hjälpa kunden innan köpet att hitta rätt vara i rätt storlek så minskar man returerna. Storleksguider, bilder på personer där man sen skriver vad personen har för mått, videos osv hjälper. Andreas tar även förslaget att om kunden kommer till kassan med samma artikel olika storlekar så ska det komma upp en fråga om de behöver hjälp att välja rätt storlek.
Tankar från Nordisk E-handel
Vår kollega Filip var på plats på D-Congress och har nedan delat med sig av sina tankar kring semiunariet. Men vem är då Filip? Filip har varit hos eValent Group sen 2014 och är sedan 2018 Produkt- och Projektchef för Nordisk e-handel.
Kommentar från Filip
Ingen har nog missat hur stort och omtalat hållbarhet är idag så att som e-handlare ha det i åtanke när man väljer leverantörer är så klart viktigt. Det jag tror många inte gör som ger både extra content och öppnar upp för ytterligare konvertering är att vara tydlig med innehållsförteckningar, om det finns miljö-symboler och ge möjligheten till miljöfrakt.