2018-11-13 16:38
Emma

 Hur blev resultatet av Black Friday 2017?

- Svenskarna handlade för 5,3 miljarder kronor.
- ⅓ av de tillfrågade mellan åldrarna 18-79 år handlade något på Black Friday, hälften av dessa handlade enbart online enligt SIFO.
- Varorna som det såldes mest av var kläder och hemelektronik.
- Mobiltelefonen tog förstaplatsen när det gäller att driva in trafik till webbutikerna.

Vad förväntas av Black Friday 2018?
- En tillväxt på 37% under fredagen och hela veckans försäljning beräknas stiga med 30% enligt Ehandel.se.
- 900 000 paket förväntas att skickas under helgen.
- Pricerunner.se förväntar sig närmre 2 miljoner besök under Black Friday-helgen.
- PostNord kommer att ha fler utlämningsställen, anställa 3000 personer samt öka sin distribution på lördagar för att klara belastningen från Black Friday till julhandeln.

Så lyckas ni ännu bättre under Black Friday

- Se till att tekniken fungerar. Testa så att alla sidor i din webbshop fungerar som de ska. Hur shoppar kunden? Navigera dig på samma sätt som kunden gör i din butik för att säkerställa att det inte finns några brutna länkar och att allting fungerar som kunden förväntar sig.

- Glöm inte mobilen. Även här är det viktigt att testa så att alla sidor fungerar som de ska och är mobilvänliga. Andelen som använder sig av mobilen för att samla information och genomföra köp ökar explosionsartat. Det är viktigt att kunna leverera en välfungerande mobilanpassad butik för att inte riskera att kunden lämnar och genomför sitt köp hos konkurrenten.

- Var med redan från start. Black Friday har utvecklas från att vara just bara en fredag, till att bli Black Weekend och numera Black Week. Det är en bra taktik att vara med redan från start, att trappa upp sina erbjudanden dag för dag så man lockar kunderna att återkomma för att inte missa något.

Ta reda på hur man skapar en kampanj för flera produkter Klicka här

- Uppdatera ditt innehåll. Ett bra tips är att skapa en egen kategori för Black Friday, så kunderna kan se alla erbjudanden på ett och samma ställe.
Dagar som denna är det extra viktigt för kunden att hitta det bästa erbjudandet. Kan ni hjälpa till med det så är chansen betydligt större att de stannar och handlar hos just er.
Är det så att ni har mycket produkter på rea så är det inte fel att branda om hela startsidan med bara produkter och banners kopplade till Black Friday. För att göra detta på ett effektivt sätt så kan man kopiera de mallar man använder sig av idag och använda de kopierade specifikt inför Black Friday. Detta gör att man inte behöver ändra tillbaka innehållet när helgen är över utan man kan återgå till den gamla mallen direkt utan massa extraarbete.

Hur sätter man varorna i bestämd ordning på startsidan? Lär dig mer

- Val av erbjudanden. Black Friday handlar ofta om att erbjuda så hög rabattsats som möjligt. Många väljer att sälja ut "hyllvärmare" för att bli av med det som inte säljer tillräckligt snabbt. Det är dock viktigt att ha med några populära produkter så man inte endast skyltar med alla sina sämsta produkter, det är inte bra ur ett varumärkesbyggande perspektiv.
Det kan vara värt att sänka sina marginaler på ett antal produkter för att bygga lojalitet mot sina kunder - så de känner att man har erbjudit någonting extra istället för att bara rensa sitt lager på svårsålda produkter.

Vill ni arbeta med merförsäljning? Ta reda på hur man gör här

- Exponera rean på alla olika typer av sidor. Se till att alla besökare som kommer till er webbutik förstår att ni kör Black Friday oavsett vilken landningssida de hamnar på. Ge kunderna chansen att kolla igenom rean istället för att lämna webbutiken, det är ett bra sätt att minimera avhoppningsfrekvensen.
På kategorisidor så kan man lägga till en banner längst upp som länkar till rean och för produktsidor kan man lägga en rad produkter från Black Friday med möjlighet att ta sig vidare till all rea.

- Skapa "Urgency". Ett känt knep för att öka konverteringsfrekvensen är att uppmana folk att handla direkt genom att vara tydlig med att erbjudandet bara gäller under en kort tid. Man kan exempelvis skriva i sina banners och på produktsidor "erbjudandet gäller endast idag!".

- Tjuvstarta i sociala medier. Förbered kunderna på vad just din webbutik kommer att ha för erbjudanden under Black Friday. Det skapar ett intresse och lockar kunderna att besöka just dig.

- Ta fram en plan för kommande utskick. Har ni inte redan gjort detta så är det god tid att göra detta nu. Konkurrensen är extra hög under Black Friday och inkorgarna svämmar över av bra erbjudanden med lockande ämnesrader.
Hur ska ni sticka ut? Tänk igenom kommande utskick noga, vad vill ni berätta? Vad ska stå i ämnesraden för att kunden ska vilja öppna utskicket? Det finns tusen frågor och minst lika många svar, så tänk igenom vad som skulle fungera för just er. Ett tips är att du kollar igenom din egen inkorg, vilken ämnesrad lockar dig mest och vilket mejl skulle du aldrig öppna?

- Segmentera utskicken. Generella utskick till alla ger sällan någon större effekt. Arbeta istället med att segmentera kunderna beroende på deras köphistorik. Du kan skapa riktade utskick som är relevanta genom att exempelvis erbjuda produkter från samma varumärke, kategori eller är kompletterande till det som de tidigare köpt. Du skapar lojalitet genom att visa att du vet vem din kund är. De som är stamkunder hos dig vill såklart även bli behandlade så.

- Ökad kundservice. Med fler kunder och beställningar så uppstår också fler frågor och mer arbete. Så var redo för att kunna hjälpa dina kunder snabbt och effektivt både före, under och efter Black Friday. Sköter man detta bra så ökar man också chanserna för att kunden återkommer inför julhandeln.

- Fokusera på sociala medier. Även sociala medier svämmar över av erbjudanden och inlägg, så ta er tid att tänka över hur ni ska nå ut. Det kan vara en bra idé att använda sig av både vanliga inlägg men också rörligt innehåll. Med hjälp av storyn på Facebook och Instagram så kan ni enkelt variera de ni publicerar. Inspireras av hur konkurrenterna arbetar och gör det ännu bättre!

- Förbered kunderna på eventuell förlängd leveranstid. 2017 var det ett flertal företag som drabbades av logistikproblem efter Black Friday, vilket såklart är svårt att undvika om man säljer bättre än förväntat. Därför är det viktigt att informera kunderna i tid om att det kan bli förseningar så att de är medvetna om det direkt vid köp. Är man noggrann med att informera om detta i tid så kan man undvika besvikna kunder och en hel del av belastningen för kundtjänst.

- Analysera och utvärdera. Det hjälper dig inte på en gång, men är otroligt viktigt att lära sig av framöver och få användning för, kanske redan till jul.

 

Vad gör vi för er under Black Friday?
Black Friday för med sig ett högt tryck för e-handlarna och vi finns självklart här för er precis som vanligt vad det gäller support och drift. Den 21- 22 november förlänger vi öppettiderna för vår support så vi finns till hands fram till klockan 20.

 

Stort lycka till!