2019-03-07 11:50

Det finns två faktorer som påverkar försäljningen:

Trafik
- Antal besökare per dag i din butik

Konvertering
- Andelen besökare som slutför ett köp


Du kan öka trafiken genom marknadsföring, men om din konvertering är låg kommer din kostnad för försäljningsökningen att bli hög. Dessutom finns risken att din nya trafik är av lägre kvalitet än den trafik du redan har, vilket kan sänka konverteringen ytterligare.
Vår rekommendation är därför att starta med konverteringen, alltså att få ut mer försäljning på de besökare du redan har. När du fått upp konverteringen till en bra nivå blir nästa steg att få upp trafiken.


Mer om konvertering

Förväntad konvertering beror bland annat på din målgrupp och ditt sortiment, men som en tumregel är 1% eller mindre en låg konvertering, och 3% eller mer är hög. Du hittar din egen konvertering i Dashboard under fliken Besök, eller i Google Analytics.

En låg konvertering beror oftast på brister i kundupplevelsen. Exempel på sådana brister kan vara att det är svårt att hitta rätt produkter, dålig produktinformation, butiken ger ett rörigt intryck, komplicerad kassa, eller bara fel färg eller storlek på köpknappar.

 

Hur får jag upp min konvertering då?

Ett bra första steg är att göra en konverteringsanalys. En sådan analys går igenom hela kundupplevelsen, och ger dig en lista på bristerna med förslag på åtgärder. Våra e-handelsexperter granskar webbplatsen utifrån ett användarperspektiv för att ta reda på varför dina besökare lämnar siten istället för att lägga en beställning. Ni får förslag på design och layout förändringar som rankas i prioriteringsordning baserat på maximal avkastning med minimal insats. Analysen blir utgångspunkten för dig att själv sätta igång med konverteringsoptimeringsåtgärder på din webbplats.
Läs mer om vår konverteringsanalys

 

Vad kan jag förvänta mig för resultat?

Om din konvertering är låg är det fullt möjligt att fördubbla försäljningen genom att åtgärda de förslagen konverteringsanalysen ger.