
I Nordisk E-handel finns det många funktioner som du kan dra nytta av för att förbereda din e-handel inför Black Friday. Vi listar några tips på funktioner som kan hjälpa dig att lyckas ännu lite bättre, i punkterna hittar du även guider så du på egen hand kan optimera din butik.
1. Planera dina kampanjer
Skapa en kampanjkod
I samband med Black Friday kanske du vill arbeta med kampanjkoder som du kan dela med dig av till kunderna för att ge dem ett extra bra erbjudande, läs mer om hur du kan arbeta med det här.
Schemalägg kampanj
Ett starkt tips är att schemalägga kampanjer så att du har allt redo innan Black Friday. I plattformen har du möjlighet att ställa in datum på kampanjerna och om du har flera kampanjer igång samtidigt så kan du lägga in ett start och slutdatum.
Kampanj för flera produkter
Du kan sätta en kampanj som ska gälla för flera produkter, i vår hjälpguide så kan du läsa om hur du skapar en kampanj och sedan kopplar kampanjen till flera produkter på ett effektivt sätt.
2. Innehåll i webbutiken
När kunderna kommer in i din e-handel vill du såklart att det ska vara smidigt att hitta det de söker och att det är lätt att navigera. Ett bra sätt att förbereda webbutiken är att redan på startsidan jobba med inspirerande bilder och visa upp ditt erbjudande så kunderna enkelt kan navigera sig vidare i butiken. Men det är viktigt att komma ihåg att kunden ofta kommer rakt in på en produktsida, då är det viktigt att även den är uppdaterad med den information som kunderna snabbt behöver vill veta för att slutföra sitt köp.
Om man vill visa ännu lite tydligare att en produkt tillhör en kampanj så finns möjligheten att arbeta med symboler på miniproduktivsningen i butiken, då man på egen hand kan ladda upp passande symboler som exempelvis “Sale” och “Black Friday Offer”.
Behöver du hjälp från oss att ta fram grafiskt material så kan du läsa mer om det och hur vi kan hjälpa dig med det här.
3. Tydliga kontaktuppgifter
Idag finns det en förväntan på tillgänglighet hos e-handlare, att man som kund lätt ska kunna komma i kontakt med företaget och få svar på sina frågor under köpresan.
För att möta kundernas efterfrågan så är det bra att ha tydliga kontaktuppgifter på flera ställen i butiken, men också en uppdaterad FAQ med vanliga frågor och att vara transparent med vad som gäller kring frakt och retur.
För att lägga till textblock med information så kan du ta del av vår video om hur du lägger till ett block i Layouteditorn!
4. Prisinformationslagen
Var förberedd på att du behöver informera kunder om prissänkningar i butiken, den nya lagen innebär att du behöver redovisa produktens lägsta pris de senaste 30 dagarna. Så tänk på att ta hänsyn till denna prisinformationslag så att du inte missar det och riskerar att bryta mot lagen.
5. Påfyllt lagersaldo
Under Black Friday finns såklart förhoppningen att ni ska sälja mer än vad ni brukar, därför är det bra att vara förberedd och ha påfyllt lager så att du minimerar risken för längre leveranser och att en vara säljer slut.
Har du några frågor eller vill ha mer hjälp så finns vår support tillgänglig! Kontakta oss