Under förra veckan närvarade vi på E-Commerce Expo i Stockholm, två fartfyllda dagar med fullt fokus på framtidens e-handel, inspirerande talare att lyssna på och möjlighet att nätverka med partners och kunder.
För att ge ett värde och sprida vidare all nyttig information vi fick ta del av under dessa två dagar så har vi valt att sammanfatta och belysa delar som stack ut, detta tillsammans med våra takeaways från mässan.
Liveshopping
Liveshopping var ett hett ämne under mässan som det pratades mycket kring. När man arbetar med liveshopping eller funderar på att komma igång med att göra det, så ska man tänka på det mer som ett event än att man ska “kränga” produkter, menar Fredrik Fagerlund VD, Qbrick. Han uttalade sig också om att liveshopping är en av Sveriges mest oanvända säljkanaler som har stor potential och som kan ge flera positiva effekter.
- Skapar mervärde för befintliga kunder.
- Det är ett nytt sätt att få in nya potentiella kunder i webshopen.
- Chans till att interagera och visa upp en produkt på ett nytt sätt. Ett sätt att visa kunskap kring produkterna man säljer.
- Är trafikdrivande även i efterhand. Den stora konverteringen kommer generellt efteråt.
- Att använda denna typen av säljkanal är communitybyggande.
Kraften med liveshopping
Innan man kommer igång och påbörjar liveshopping finns det lite frågor man kan ställa sig för att göra ett så bra grundjobb som möjligt. Kan man svara på dessa 3 frågor så har man större chans att lyckas med liveshoppingen.
- Varför gör vi detta?
- Vad ska vi mäta?
- Vad har vi för mål?
Fördelarna med att använda video:
- Man kan sälja, utbilda och skapa engagemang hos kunder i ett och samma medie.
- Ett bra sätt att interagera med kunderna.
Det är viktigt att livevideo blir personligt och äkta. Man måste även testa sig fram för det kommer inte bli perfekt första gången, 3:e gången eller kanske 10:e gången kan man räkna med att få resultat. Det tar tid att testa sig fram till det bästa upplägget så våga testa och våga låta det ta tid. Ett annat tips är att tänka långsiktigt för video är en väldigt bra säljkanal.
Checkouter - Så maximerar du din konvertering
nShift delade med sig kring hur du kan få ut så mycket som möjligt och uppnå en högre konverteringsgrad i webshopen. De pratade kring hur man kan göra små ändringar kring fraktsätten för att öka konverteringen.
Under de senare åren i takt med att pandemin bröt ut så har de skett en stor utveckling för e-handeln, just leverans har utvecklats mycket och kraven har vuxit kring hur kunden kan välja leveranssätt.
5 tips på ändringar du kan göra för att öka konverteringsgraden:
1. Lägg till varje speditörs logotyp. Slutkunder är mer och mer knutna till en speditör de föredrar, det kan bero på att utlämningsstället är bra placerat eller att de har haft en bra eller mindre bra upplevelse tidigare.
2. Presentera dagar om det skiljer sig mellan fraktsätten så kunden enkelt ser när de kan få sin leverans. För att undvika frågor eller missförstånd kring exempel klämdagar eller dagar som kanske är halvdagar så kan man arbeta med datum istället.
Exempel: Istället för att skriva 2-3 dagar så skriver man 23-25 april.
3. Visa extratjänster som kunden kanske vill lägga till för sin frakt.
4. Informera kunden om vad som kan hända om kunden inte kan få paketet så som hen valt. Exempelvis om lådan är lite för stor för att få plats i brevlådan så vill vissa att det hängs på dörren medan andra inte alls vill det, utan föredrar att hämta ut paketet på ett utlämningsställe.
5. Fri frakt är att bra sätt att få upp ordervärdet. Visa “X kronor kvar till fri frakt” i respektive fraktsätt.
Ta kontroll över din produktinformation
InRiver pratade om att ha kontroll över sitt innehåll i alla kanaler och att det är en stor utmaning och kan leda till stora problem och säljtapp. Ju större katalog, ju fler varianter och ju fler kanaler man har desto mer växer arbetet kring att hålla koll på produktinformation.
En stor skillnad mellan e-handel och fysisk handel är att en produkt som inte syns online ”inte finns” medan man i en fysisk butik lättare kan fråga om tröjan finns i fler storlekar eller färger, även om du inte ser den vid första anblick. En produkt som inte finns eller som vi vet tillräckligt mycket om kommer vi inte köpa, så saknas beskrivning, rätt produktbild eller bilder överhuvudtaget, så kommer vi välja något annat där vi får tillgång till den informationen. Så, ju mer information man har och ju mer korrekt och ärlig den är, desto större chans är det att kunden köper varan.
En annan aspekt som tog upp är att konsumenterna är mycket mer otåliga online, vi lämnar snabbt om något är fel eller otydligt. Medan i en fysisk butik så står vi “gärna” i kö för att få svar på de frågor som dyker upp.
En procentuell siffra som är värd att belysa är att 60% av slutkonsumenterna har inga problem att handla från ett annat brand om det kunden sökte på inte finns eller är slut i lager. Denna procentuella siffra visas vara betydligt högre bland män.
Nyckeln till en lönsam e-handel
NoAIgnite delade en stor och välarbetad studie där man intervjuat slutkonsumenter om Sveriges största e-handlare med fokus på hur e-handlare kan ta mer betalt på nätet. Syftet med studien var att hitta hur vi fungerar och varför vi kunder gör som vi gör. Något som kom fram under studien var att man inte riktigt kan lita på vad kunderna säger att de gör för det är ofta man faktiskt gör något annat i praktiken.
Många arbetar med konverteringsoptimering, vilket i praktiken handlar om att ta bort friktion mellan kunden och köpet. Det som kan hända dock är att man tar bort för mycket friktion så man tappar bort motivationen som finns att handla.
Några slutsatser från studien
- Endast Apotea och Icas e-handel hamnade i Prispremie, alltså att kunderna var villiga att betala lite extra för det var just där.
- Få online-butiker skulle saknas om de försvann.
- Att bygga prispremie kräver inspiration, hållbarhet (både att man har det själv men även att man hjälper kunden att göra hållbara val) samt social tillhörighet.
- Det är känslor som bygger prispremie.
- Produktrekommendationer och företagsrykte är två stora saker som gör att slutkunden är villig att betala lite mer för en produkt.
Råd till svenska e-handlare
- E-handel är ett hantverk och en kundresa.
- Vi är duktiga på att ändra och mäta fysisk handel. Exempel att flytta ett ställ från ett ställe till ett annat eller att möblera om för att optimera eller skapa nya vägar. Detta måste vi göra även online.
- Organisationen får inte se e-handel som en hobbyverksamhet i bolaget utan en viktig sälj och kommunikationskanal.
- Sätt kunden först och tekniken sen. E-handel måste inte vara så tekniskt komplext.
- Konsumentbeteende förändras snabbt så man måste kunna förändras snabbt med detta.
Vi tackar för två lärorika dagar på Kistamässan i Stockholm, och näst på tur står att besöka Internet i Fokus och D-Congress där vi hoppas kunna få ut lika mycket inspiration och information att dela med oss av.
Har du frågor eller vill prata e-handel så tveka inte att höra av dig till oss!