January 3, 2022

Så skapar du leads i din webbutik

Leadsgenerering är ett hett ämne, minst sagt. Ibland kan det vara lite knepigt att förstå exakt vad det innebär. Det blir ofta så när det slängs med trendiga fraser. Men, leadsgenerering, gjort på rätt sätt, kan vara helt och hållet avgörande för dig som e-handlare. Därför passar vi på att berätta hur!

Först och främst ska vi reda ut begreppen. Vad är ett lead? Jo, ett lead är en person som potentiellt skulle kunna köpa dina produkter eller tjänster. Alltså, en person som på något sätt visat ett intresse för din verksamhet. Men hur vet man om någon är ett lead? På något sätt har personen interagerat med dig genom någon av dina säljkanaler (vanligtvis hemsidan eller webbutiken) och på något sätt gett dig information om dem. Information som du sedan kan använda för att omvandla personen till en kund.

Hur skapar man leads?

Många e-handlare jobbar mycket med att spåra trafik på sajten för att kunna utläsa till exempel varför somliga är där utan att genomföra köp. En viktig sak att acceptera när man påbörjar något sådant är att de allra flesta besökarna i ens webbutik inte kommer att genomföra något köp. Så är det bara. Däremot kan du genomföra olika insatser som skapar leads utav besökare. Leads som du senare kan konvertera till köp.

Olika sätt att skapa leads:

  • Erbjudanden
    Genom att ha olika erbjudanden i din webbutik kan du generera leads. Alltså, det kan vara allt från att man får 10% rabatt om man signar upp på ett nyhetsbrev till att få 100 kr rabatt på sitt nästa köp. Genom att dela ut erbjudanden och rabatter lockar du personer till dig, du uppmuntrar dem till att lämna ut sin mailadress och du får en kontaktväg för att kunna bygga merförsäljning.

  • Popups
    Många e-handlare jobbar med så kallade popups. Du har antagligen sett det förut när du själv har shoppat online. Du hamnar på en landningssida och en liten ruta dyker upp, och i den rutan kan det stå en mängd olika saker. Men ofta är poängen att få kontaktuppgifter till personen i utbyte mot till exempel ett nyhetsbrev eller en rabatt.

  • Nyhetsbrev
    Nyhetsbrev är också en värdefull insats för leadsgenerering. Det kan nämligen vara så att besökare signar upp på ditt nyhetsbrev utan intentionen att köpa något hos dig. Kanske vill man få inspiration kring olika saker eller nyttig information. Genom nyhetsbrevet kan du dock konvertera sådana leads till köpare genom att ge förtur på nya lanseringar eller kanske även här ge lite rabatt?

  • Bloggar
    Blogginlägg, eller content marketing i stort, är ett effektivt sätt att generera leads. Bloggarna används för att ge dina besökare bjussig och gratis information och inspiration. Sedan kan du i slutet av dina blogginlägg ha olika “call to actions”. Det är länkar du kan baka in i texten som leder besökaren till en dedikerad landningssida – vips har du genererat ett lead.

  • Sociala medier
    Som e-handlare finns det olika sätt att förlänga sin webbutik. Ett av de sätten är sociala medier. Instagram är till exempel en värdefull plattform för att såväl sälja dina produkter som att stärka ditt varumärke och generera leads.

Vill du ha fler tips på hur du kan boosta försäljningen i din webbutik? Kika in in i vårt nyhetsrum!