November 16, 2021

Julhandeln 2021

Så var det dags igen. Julhandeln 2021 stundar och e-handlare runt om i Sverige gör sig redo för en av årets bästa försäljningsperioder. Julhandeln har alltid varit en viktig period på året då man har goda chanser att skapa riktigt fina resultat. Men vad kan vi vänta oss av julhandeln 2021?

E-handelstrenden håller i sig

År 2020 ökade e-handeln enormt som en följd av coronapandemin. Istället för att trängas i butiker valde många svenskar att istället handla sina julklappar online. Trots att den fysiska detaljhandeln i år väntas öka, kommer e-handeln att stå stadigt. Du som förbereder dig väl inför din julhandel kan alltså få finfina resultat även i år!

Kampanjperioder i följd

Nu i slutet av November är det dags för Black Week, Black Friday och Cyber Monday vilka alla är försäljningsperioder som växer mer och mer för varje år. Dessa dagar följs av december månad och fokuset går över till jul. Julen i fråga följs sedan av mellandagsrea och nyårserbjudanden. Du som driver e-handel bör ha alla dessa försäljningsperioder i åtanke när du sätter upp din strategi för julhandeln. Om du planerar att satsa på flera av dessa, bör nämligen både ditt lager, kundservice och webbshop stå redo.

Julkalendrar trendar!

Efterfrågan på fysiska julkalendrar med luckor fram till jul har under de senaste åren växt explosionsartat och det finns nästan kalendrar till allt. Dessa julkalendrar sträcker sig från allt mellan te-kalendrar till skönhetsprodukt-kalendrar. Om du har möjligheten att skapa en julkalender med olika produkter kan den konvertera många köp men även locka till sig nya kunder.

...Och även digitala

Trots att de fysiska kalendrarna trendar rejält gör även digitala det. Många e-handlare har julkalendrar som varje dag erbjuder en ny kampanj i deras webbshop. Detta är ingen dum idé alls utan kan öka både din besöksstatistik och konvertering rejält. Det är även ett mindre jobb än att skapa en fysisk kalender och passar många typer av webbshoppar. Har du inte möjlighet att göra ett nytt erbjudande varje dag, är även ett erbjudande varje vecka attraktivt.

Personlighet uppskattas

Att ha en personlig approach mot sina kunder blir allt mer vanligt - eftersom det fungerar. Att inför din julhandel ge specialerbjudanden till dina nuvarande kunder är smart. Det känns exklusivt och du visar att dina kunder är betydelsefulla. Men e-handlare tillåts vara personliga på flera sätt. Till exempel genom en god kundservice, personaliserade sms och utskick samt en checkout som erbjuder produkter som ofta köps i samband med de eller den produkten kunden lagt i sin varukorg.

Julhandeln 2021 är en blomstrande tid för e-handlare, och med rätt fokus och en bra strategi ökar chansen för bra resultat.
Kontakta oss om du behöver vår support i julhandeln.