October 6, 2021

Black Friday - Trender

Globalt handlar kunder för flera miljarder dollar under Black Friday. Den stora readagen, som etablerat sig på en mängd olika marknader runt om i världen är en dag då näthandeln ökar ofantligt. Dagen, som för många nästan blivit en högtid, präglas av en hel del trender. Men vilka förväntas vi se i år?

Black Friday är en stor försäljningsdag som kommer från USA men under de senaste åren har dagen även växt sig stor i Sverige. Både konsumenter och e-handlare förbereder sig en lång tid innan den stora readagen, som i år äger rum den 26 november.

Attraktiva produkter

Vissa produkter har historiskt sett varit mer efterfrågade än andra under Black Friday. Teknikprylar och vitvaror står alltid högt i olika mätningar men på senare år har även exklusiva skönhetsprodukter i form av smink och hudvård varit populärt. Som en följd av coronapandemin, hemmajobb och social distansering väntas teknik än en gång toppa listorna. Även möbler och heminredning är en produktkategori som växer sig starkare för varje år.

Black Friday hela veckan

Till en början avsåg Black Friday en dag. Sakta men säkert har dock rean spridits ut över hela veckan och allt fler e-handlare anammar detta genom olika kampanjer varje dag. Konceptet med Black Friday avancerar för varje år som går, och som e-handlare gör man ett strategiskt beslut i att börja planeringen inför Black Friday-veckan i god tid. Inför årets Black Friday kan vi förvänta oss stora, välplanerade kampanjer där många e-handlare har nya kampanjer varje dag, till och med vid olika klockslag.

Black Friday, Cyber Monday och julhandeln

Julhandeln har alltid varit viktig för svenska e-handlare. För många är det till och med den bästa försäljningsperioden på hela året. Men i och med att Black Friday och Cyber Monday har blivit försäljningsdagar att räkna med även i Sverige går de för varje år ihop alltmer med julhandeln. Faktiskt är det så att Black Friday nu slår både Cyber Monday, julhandeln och mellandagsrean i försäljning. I och med att de olika stora readagarna infaller så tidsmässigt nära varandra har Black Friday tagit över en stor del av julhandeln, eftersom många väljer att köpa sina julklappar då.

Uppriktighet förväntas

Under de senaste årens Black Fridays har det rapporterats om att vissa butiker ägnar sig åt fusk när det kommer till deras reor. Det vanligaste är att man skriver att ordinariepriset är högre än vad det egentligen är för att rean ska se större ut. Tack vare rapporter kring sådana fall har dock kunder och konsumenter blivit mer uppmärksamma och ställer i sin tur högre krav på butikerna. Ärlighet väntas premieras och inte minst förväntas i en allt större grad.

Är du e-handlare och funderar på hur du ska förbereda dig inför årets Black Friday som infaller 26 november? Här kan du läsa vår artikel om viktiga saker att tänka på inför årets största försäljningsdag.