October 5, 2021

Så förbereder du dig inför Black Friday

En av årets allra viktigaste dagar för dig som e-handlare närmar sig. Nämligen den stora kampanj- och readagen Black Friday. Under Black Friday visar kunderna ett enormt köpintresse och som e-handlare är det viktigt att vara förberedd för att lyckas så bra som möjligt. Men vad ska man egentligen tänka på lite extra?

Black Friday är en stor försäljningsdag som kommer från USA men under de senaste åren har dagen även växt sig stor i Sverige. Både konsumenter och e-handlare förbereder sig en lång tid innan den stora readagen, som i år äger rum den 26 november.

Börja i god tid

När man förbereder sig inför stora reor är planering A och O. Speciellt när kunderna vet om att dagen då ofantligt många e-handlare sänker sina priser kommer. Många av dina potentiella kunder är helt enkelt väl rustade och det är, för en lyckad försäljning, viktigt att du också är det. När du planerar är det bra att börja med en strategi. Hur ska du locka kunderna till just din e-handel? Sätt upp en marknadsföringsplan. I din marknadsföringsplan bestämmer du tider och datum då din marknadsföring ska skickas ut. Att marknadsföra din e-handel ger dig nämligen ett tacksamt försprång i kapplöpningen. Marknadsföringen kan exempelvis innefatta nyhetsbrev som uppdaterar dina kunder på vilka varor som kommer att sänkas i pris.

Kontrollera ditt lager

Under en lyckad Black Friday kan du sälja otroligt mycket mer än en vanlig dag. Se därför till att fylla på ditt lager väl. På så sätt minskar du risken för onödigt långa leveranser men även att en vara, som du hade kunnat sälja mer av, tar slut. Gör en inventering och, om det finns, titta på föregående års försäljningsstatistik. Ett annat tips är att ta hem ännu större volymer än vad du tror att du kommer sälja på Black Friday. Kort efter Black Friday följer nämligen Cyber Monday och julhandeln. Ytterligare två av årets allra viktigaste försäljningsperioder.

Uppdatera sökorden i din webbshop

Under Black Friday har du chansen att locka kunder som inte känner till din e-handel sedan tidigare. Många av de som letar erbjudanden använder sin sökmotor för att söka på nyckelord som “produkt + Black Friday”. Uppdatera därför rubriker och brödtexter med relevanta nyckelord, på så sätt ökar du chansen att synas i sökmotorns träffar.

Förbered din kundtjänst

I och med Black Friday kan det komma att bli extra hög aktivitet i din kundtjänst. Se till att vara rustad! Kunder vill ha svar snabbt och desto bättre service du kan ge dem desto högre chans är det att de återkommer till just din e-handel. Om du driver en liten e-handel med få eller enstaka anställda kan det vara en god idé att ta in extrahjälp runt Black Friday.

Genom god planering, en uttänkt strategi och en god kunddialog ökar du chanserna för en riktigt lyckad Black Friday!