Har du funderat på det? Då är du definitivt inte ensam. Att starta en e-handel innebär många möjligheter och är framförallt väldigt givande. Vi kanske är lite partiska men många av våra kunder har uppfyllt sina egna drömmar genom att starta e-handel, och det är svårt att inte blir inspirerad när man jobbar så. I den här artikeln tänkte vi gå lite närmare in på hur du faktiskt startar en e-handel!
Vi har ju tidigare pratat lite om hur du kommer igång med e-handel – där vi tar upp en del viktiga förberedelser. Denna gång tänkte vi fokusera lite mer på det praktiska. Du kan se detta som en guide. Följer du denna har du en e-handel uppe på nolltid!
Guide till din egna e-handel
1. Starta företag
För att kunna starta en e-handel krävs det först och främst att du startar ett företag. Det får du enkel och bra guidning i hos verksamt.se. Där får du till exempel välja vilken företagsform du vill ha. I detta steg är det bra om du överväger vilken företagsform som kommer att passa bäst. Kanske kan det kännas lättast att starta en enskild firma till att börja med men samtidigt kanske ett aktiebolag matchar dina framtida behov bättre? Det finns alltid för- och nackdelar med allt men vi vill bara skicka med en påminnelse om att inte tänka för kortsiktigt.
2. Välj e-handelsplattform
I nästa steg ska du välja en e-handelsplattform. Här finns det en uppsjö av olika alternativ. Vissa är gratis och vissa kostar pengar. Ofta får du själv spendera lite tid på research och avgöra även där vad som kommer att passa dig bäst. Likt många andra segment så är det en hel del du får tumma på om du väljer en gratisversion. Oftast finns inte samma tillgång till support och liknande så det kräver ibland att du kan orientera dig på egen hand. Du kan även välja bland standardiserade och paketerade upplägg där butiken är redo att öppnas direkt när du fått den, och sedan finns det system som har så kallad öppen källkod men de kräver att du har den tekniska kompetensen som krävs. Till sist kan du anlita någon som bygger en helt egen e-handel åt dig – som en byrå eller en konsult.
Med risk för att låta tjatiga så är det viktigt att tänka på sina ambitioner i det här stadiet med. Vill du växa? Då kanske du ska kika på lösningar där det är enkelt för dig att göra det. Allt för många upplever utmaningar och begränsningar hos sina plattformar och är tvungna att göra stora och besvärliga byten senare.
Vill du testa dig runt och undersöka hur din e-handel skulle kunna se ut och fungera? Starta en testbutik här.
3. Transportadministrationssystem
I steg nummer tre utforskar du olika leverantörer för transportadministrationssystem. Du kan såklart hålla koll på och skicka din ordrar helt själv. Men ju mer du växer desto svårare kommer det att bli. Med hjälp av ett TA-system så förenklas din logistikhantering. Det hjälper dig att hela tiden ha koll på lagerstatus och transporter – dessutom kan du koppla ihop det med din e-handel så att de pratar med varandra och även kan hålla statusen i webbutiken uppdaterad.
4.Välj fraktalternativ
Du är antagligen trött på att höra detta vid det här laget. Men, återigen ska du göra några val. Fraktfrågan är en av de största inom e-handeln och det finns en del saker att överväga. Vad kommer dina kunder att föredra för fraktalternativ och vad är mest lämpligt för det du kommer att sälja? Ditt behov ser såklart väldigt olika ut beroende på om du säljer soffor eller vykort.
Hur du ska bära dig åt när du startar en e-handel kan du få hjälp med. Ofta kan det kännas överväldigande och mycket att lära sig på en gång. Men du behöver absolut inte vara ett tekniskt geni eller programmerare för att kunna starta en e-handel. Oftast kan du vända dig till din e-handelsleverantör och få råd och stöd från dem.
Har du några frågor som vi inte tagit upp i den här artikeln? Tveka inte på att höra av dig så svarar vi!