Vad är D-Congress?
D-Congress arrangeras av Svensk Digital Handel, Svenska Mässan och Svensk Handel. Med 2200 deltagare, 110 utställare och 66 talare är D-Congress Sveriges största e-handelsevent. Hela ekosystemet inom den digitala handeln i Sverige är samlade under en dag för att lyssna på inspirerande talare, byta erfarenheter och knyta nya affärskontakter. Mässan ägde rum 5 mars i Göteborg på Svenska Mässan och eValent Group var där för att ta del av allt vad mässan hade att erbjuda.
Returns of the Jedi
Mats Fischerström (Produktchef på Unifaun)
Axel Lindgren (Head of Consumer Applications på Unifaun)
Konsumentdriven logistik har gett kunden makten över frakten – men ärligt talat, är det verkligen så? Mats & Axel visar vad riktig kundorientering skulle vara, och att den snart kan vara verklighet.
Utvecklingen när det gäller e-handelsleveranser har gått med raketfart de senaste två åren. Men vi har ännu inte kommit så långt att konsumenten verkligen kan anpassa leveransen till sin vardag och inte tvärtom. Mats & Axel visar hur en värld där köp, betalning, leverans och retur verkligen är helt integrerade skulle se ut, och att den inte behöver vara alltför långt borta.
Mats och Axel visade hur framtiden kan se ut för konsumenten. Vid köp så kommer kunden att kunna se ytterligare data per utlämningsställe som kan påverka deras val. Till exempel kan man se om ett ombud har ett annat paket som väntar, eller att en kontakt har ett paket som väntar så att de kan hämta både och, eller att man kan se betyg på ombudet för att kanske välja ett som ligger längre bort men som har ett bättre betyg. Man kan även se leveranstid per fraktmetod, baserat på tidigare data. T.ex så kan ett alternativ ta längre tid, men är mer miljövänligt.
Gällande leveransen i sig så vill man gärna minimera platser att hämta paket, men med flera aktörer så kanske det inte är så lätt. Alla ombud har inte DHL eller PostNord, så tänk om man kunde använda tjänster för just hemleverans som kan samla ihop från flera ombud samtidigt? T.ex kanske Glassbilen som åker från punkt till punkt även kan ta med sig paket. Ett samarbete mellan olika företag kan underlätta leveransen för konsumenten.
Vid returer finns det också stora ytor för förbättring, t.ex bättre spårning av returen, samt återkoppling. Istället för en återbetalad summa så kan butiken t.ex erbjuda bredvid en återbetalning att kunden kan få en butiksrabatt som är större än returvärdet.
Tankar från Nordisk E-handel
Vår kollega Bernhard var på plats på D-Congress och har nedan delat med sig av sina tankar kring semiunariet.
Men vem är då Bernhard? Bernhard har varit hos eValent Group sen 2013. Han har sedan 2016 varit Quality Assurance och sedan 2018 även Systemarkitekt för Nordisk e-handel.
Kommentar från Bernhard:
Leverans från butik till kund är ett område som tål att expanderas, och Mats och Axel hade väldigt bra tankar om var det är på väg. Att utöka mängden information kunder har baserat på tidigare data minskar ineffektiviteten för leveransen, samt ger kunden en smidigare upplevelse. Returhantering över huvud taget är definitivt ett område som kan förbättras, och att göra det lättare för kunder att hålla koll på deras returer och återbetalningar är bara positivt.