Vad är D-Congress?
D-Congress arrangeras av Svensk Digital Handel, Svenska Mässan och Svensk Handel. Med 2200 deltagare, 110 utställare och 66 talare är D-Congress Sveriges största e-handelsevent. Hela ekosystemet inom den digitala handeln i Sverige är samlade under en dag för att lyssna på inspirerande talare, byta erfarenheter och knyta nya affärskontakter. Mässan ägde rum 5 mars i Göteborg på Svenska Mässan och eValent Group var där för att ta del av allt vad mässan hade att erbjuda.
Patrik Müller - När e-handlarna öppnar butiker borde retail darra
Patrik Müller är e-handelsexpert på Nets med över 15 års erfarenhet av att hjälpa e-handlare. Han är även en flitig kunskapsdelare och talare inom e-handel.
Att fysiska butiker öppnar e-handel är inget nytt, men vad händer när en renodlad e-handlare börjar öppna fysiska butiker? Ett exempel är att XXL sport som dominerat inom sitt område online börjat öppna stora fysiska butiker som nu konkurrerar med Stadium, Intersport osv även på den fysiska marknaden.
I en undersökning om varför man föredrar att handla online så svarar 21% ”större urval”, 37% ”Det är bekvämt” och 33% ”Det är billigare. Resterande 9% hamnade under Övrigt-kategorin.
Detta är något som en fysisk butik måste arbeta mot då man har en begränsad yta, kunden måste komma till dig och du måste generellt ha högre priser än en webbshop. Patrik menar att det är upplevelsen den fysiska butiken måste arbeta med, kunden ska vilja komma till dig och sen prata om dig efteråt.
För e-handlaren som startar butik så anser Patrik att man ska se detta i första hand som en ny marknadskanal. Butiken ska spegla den känsla och de tjänster man har online.
”Fysisk butik är e-handels nya säljkanal, Point of Sale -> Point of Experience”.
Tankar från Nordisk E-handel
Vår kollega Filip var på plats på D-Congress och har nedan delat med sig av sina tankar kring semiunariet. Men vem är då Filip? Filip har varit hos eValent Group sen 2014 och är sedan 2018 Produkt- och Projektchef för Nordisk e-handel.
Kommentar från Filip
Jag tycker att det Patrik säger är väldigt sant och har varit det länge. Det märktes tydligt 2019 att många stora retailers, exempelvis Macy’s, antingen gick i konkurs eller stängde butiker. För H&M tog det många år och mycket arbete innan man fick till en fungerande verksamhet online.
De som började online har en stor fördel här då övergången till fysisk handel blir, som Patrik säger, en marknadsföringskanal som man kan kombinera med showroom eller e-handelslager. Erfarenheten man har av att kommunicera med en digital kund gör att men redan vet hur man säljer och kommunicerar, där blir möjligheten till en fysisk kontakt bara en bonus.
Kortfattat, har man fysisk butik så måste man ha en onlinebutik och om man har en etablerad onlinebutik så finns det absolut i ens intresse att åtminstone överväga att öppna en egen butik.