“En stor framgång att komplettera den fysiska verksamheten med en e-handel”

WW ViktVäktarna jobbar mycket med att få sina kunder att bryta mönster och förändra ett beteende. 2012 gjorde företaget det själva när de startade en digitaliseringsresa. Henrik som är produktchef sedan tre år tillbaka har varit drivande i den digitala resan och med hjälp av en e-handelsplattform har WW ViktVäktarna kunnat öka försäljningen.

För drygt 10 år sedan påbörjade WW ViktVäktarna en digitaliseringsresa genom att komplettera sina fysiska möten med ett digitalt medlemskap via nätet. I takt med att deras digitala medlemskap växte uppstod även behovet för en e-handel. Så att de medlemmar som inte längre gick på fysiska möten, eller de medlemmar som helt enkelt bara var intresserade av ett digitalt medlemskap också kunde köpa produkterna.

Innan 2012 fanns vi bara fysiskt med WW ViktVäktarmöten och problemet var att vi inte kunde nå några digitala medlemmar. Det fanns en del outforskad mark och möjligheter när det kom till medlemmarna och merförsäljning. Med en e-handel kan våra medlemmar fortsätta engagera sig och motiveras av våra produkter, berättar Henrik.

Lanseringen av en e-handel behöver nödvändigtvis inte konkurrera med den fysiska biten. För WW ViktVäktarna fungerar den fysiska och den digitala verksamheten som komplement till varandra.

Det man måste komma ihåg är att medlemskap är kärnan och de som handlar produkter är till största del fortfarande medlemmar. Det blev en stor framgång att kombinera fysiska verksamheten med en e-handel. Nu har vi också en app som medlemmarna använder där vi också gör reklam för våra produkter. Vi släpper till exempel flera kokböcker varje år, som vi gör reklam för i vår app.

Den digitala resans utmaningar

Även om det fanns stora möjligheter med att ställa om digitalt, så innebar det också en del utmaningar för företaget.

Till att börja med fanns det flera möjligheter, det visste vi. Bara genom att synliggöra oss online har försäljningen bland medlemmar ökat. När jag först anslöt till WW ViktVäktarna hade vi en digital närvaro men gjorde inte så mycket reklam. Möjligheterna var väldigt stora med mycket lågt hängande frukt i början. Samtidigt drabbades vi av växtverk. Det var svårt att hinna med och få plats med alla produkter i lagret.

Nu står WW ViktVäktarna och Henrik på en stadigare grund och ser vidare på hur man ska fortsätta utvecklas i framtiden.

För att vi ska kunna ta nästa steg och även nå utanför vår medlemsbas är det viktigt för oss att investera tid och resurser i vår e-handel.

Henrik har, med hjälp av Nordisk e-handel, skapat en välfungerande e-handel. Det är Henrik som står för idéer och verksamhetsutveckling – medan Nordisk e-handel möjliggör den praktiska biten.

När vi började samarbeta fick jag en utbildning i hur man gjorde saker på e-handeln. Jag fick en riktig onboarding där jag också fick sitta på Nordisk e-handels kontor. Väl på plats gick de igenom alla saker jag behövde veta. Nu fortsätter vi att höras av regelbundet och hjälps åt när nya digitala lösningar utvecklas. Om jag får en idé kan jag bolla den med Filip på Nordisk e-handel som berättar om det är möjligt att genomföra rent tekniskt.

En professionell e-handelspartner

Det finns många fördelar att använda sig av en professionell och hängiven e-handelspartner. Henrik, som har en hel del erfarenhet inom området, lyfter fram några av de viktigaste anledningarna till det lyckade samarbetet mellan WW ViktVäktarna och Nordisk e-handel.

De är väldigt lyhörda och vi har en bra kommunikation. Senast förra veckan hörde Filip av sig och sa att vi börjar växa ur våra servrar. Hade vi underhållit vår egen e-handel hade vi missat det och då hade vi fått problem. Jag är ju produktchef och sköter försäljningen men jag kan ingenting om dataservrar. De har koll på sådana saker, de stöttar oss och hjälper oss att växa.

Nu är det många företag som vill starta en e-handel eller går i tankar om att byta plattform för verksamheten ska bli ännu bättre. Henrik avslutade med att ge lite tips till de företagen.

Ta hjälp av ett företag som lyssnar på er och vad ni vill göra. Det handlar ofta om komplexa saker, med mycket pill och småfix. Hitta en pålitlig och lösningsorienterad partner som kan hjälpa er att växa.

Vi säger tack till Henrik för att han tog sig tid att prata med oss och önskar honom och WW ViktVäktarna stort lycka till i framtiden. Vill du veta mer om hur du kan starta en e-handel?
Hör av dig till oss så berättar vi mer.