Stierna Equestrian Sportswear grundades och drivs av Helena Strömbäck och hennes sambo. Som gammal ryttare saknade Helena tekniska ridsportskläder med hög funktionalitet i Sverige och ur det föddes Stierna.
Det har varit kul att se Sverige växa som marknad för ridsportskläder. När vi startade sålde vi nästan bara på export och England vad helt klart den största marknaden för oss. Den är fortfarande stor såklart, men Sverige har kommit ikapp. Det känns väldigt spännande, berättar Helena.


Att vara verksam i olika länder innebär alltid en utmaning för en företagare när det kommer till valutor, skatter och lagar. För alla svenska e-handlare likt Stierna som har en stor kundbas i Storbritannien har till exempel Brexit blivit ett stort frågetecken. Något som Nordisk E-handel kunnat stötta dem i.
Nordisk E-handel var väldigt snabba och förberedda på Brexit och vad det skulle krävas av plattformen för att påverka oss så lite som möjligt. Vi fick inget glapp i försäljningen utan 1 januari kunde alla våra kunder handla precis som vanligt, säger Helena.
Vem behöver ett WMS?
Runt en välfungerande e-handel finns ofta ett antal olika leverantörer och system som förenklar handlingen både för e-handlaren och kunden. Till exempel använder sig många e-handlare av tredjepartslogistiker som tar emot ordrar från dem, packar varor och skickar dem till kunderna. Stierna använder sig dessutom av Ongoing WMS, en Nordisk E-handel partner som erbjuder ett webbaserat lagersystem.
Ongoing WMS funkar utmärkt för e-handlare som har eget lager och för de som outsourcar lagerhantering till 3PL. Med Ongoing WMS får e-handlare total kontroll över sin lagerhantering. Det är viktigt för både e-handlaren och kunderna att orderstatusen är korrekt. Stierna har till exempel ett kundinlogg via sin tredjepartslogistiker där de loggar in på Ongoing WMS och kan se status på olika order, vad som är plockat, vad som är skickat och vad som levererats. Dessutom har Ongoing Warehouse en färdig integration till Nordisk E-handel som bland annat gör att statusen på alla order automatiskt korrigeras i e-handeln från Ongoing WMS, berättar Max Guron, digital marknadsförare på Ongoing Warehouse.
Ett WMS är användbart för de flesta e-handlare, framförallt om planen är att växa till den punkt att orderhantering i ett vanligt excel-dokument blir svårt, eller i affärssystemets lagermodul inte räcker till… Stierna har använt Ongoing WMS sedan starten 2015.
Du behöver egentligen inte ha en stor mängd leveranser för att börja med ett WMS, vi började från scratch och hade 0 i omsättning. Sedan har vi växt med systemet och haft ordning på allt från början. Det är helt och hållet automatiserat, så för det mesta märker vi inte ens av det. Men sen kan jag även gå in där själv och hantera saker manuellt om det skulle behövas, säger Helena.

En sömlös integration
Kopplingen mellan Ongoing WMS och Nordisk E-handel innebär en sömlös kommunikation mellan systemen, vilket betyder en hel del fördelar för e-handlaren.
Genom att de här två parterna kommunicerar tar vi bort mycket manuellt arbete för e-handlaren, mycket administrativt arbete försvinner. Dessutom får du en bättre överblick, ökad spårbarhet och en automatiserad process. Det sparar mycket tid som e-handlare som Stierna kan använda till att växa sin e-handel istället, berättar Max.
För oss på Nordisk E-handel är det viktigt att kunna underlätta livet så mycket som möjligt för våra e-handlare. Ett sömlöst samarbete med våra partners är ett sätt att göra precis det.