“Allt handlar om en bra upplevelse för kunden”

Det finns många delar som ska finnas på plats för att starta och driva en framgångsrik e-handel. Det kan göra arbetet svårt och tidskrävande – men det behöver inte vara så. Kristina Marakovic jobbar på Den Helige Savas Barnfond i Skandinavien – som är i uppstartsfasen av sin webbshop. Hon har tagit hjälp av Nordisk e-handel och betallösningsföretaget Ecster för etablera och få fart på en e-handel.

Den Helige Savas Barnfond i Skandinavien är en ideell förening som grundades i syfte att förbättra och trygga uppväxten för barn i forna Jugoslavien. Donationer i form av pengar och kläder ligger till grund för den humanitära fonden. Men med covid-19:s utbredning i världen har verksamheten fått göra förändringar – och nu arbetar de med att ta fram en e-handel.

Verksamheten har utvecklats och vi har fått mer erfarenhet och mer tid till att få det att växa. Att vi startar en e-handel är ett resultat av corona. En del av vår verksamhet går ut på att vi får fina saker som människor skänker så skickar vi ner det till familjerna. Tidigare har vi skickat kläder via busslinjer – men det går inte längre, berättar Kristina.

Kläderna som skänks har varit ämnade för de behövande i Balkan. Men eftersom att möjligheterna att skicka kläder har minskat har Kristina tagit initiativet att starta en webbshop. Till hjälp valde hon Nordisk e-handel.

Vi jobbar med Nordisk e-handel och det har underlättat mycket. Vi valde ett färdigt tema, i stället för att bygga från scratch. Deras teman är konverteringsoptimerade så de har en design, logik och en helhetslösning som är super. Det är väldigt smidigt om man vill fokusera på verksamheten och inte på att bygga e-handeln.

Ett nytt samarbete öppnade dörrar

Under uppbyggnadsfasen kom Kristina i kontakt med Ecster – en partner till Nordisk e-handel – som jobbar med betallösningar. Ecster ville direkt vara med och bidra till arbetet genom sätta upp ett smidigt sätt för kunderna att betala för produkterna i webbshoppen.

Vi behövde en betalningsmetod och Ecster ville hjälpa oss och de erbjöd sin lösning. Vi fick tjänsten till ett bra pris och det betyder allt. Vi måste hålla nere våra kostnader om det ska gå runt. Utan dem och Nordisk e-handel hade det inte gått, berättar Kristina.

Jenny och Patrik på Ecster har varit del i goodwill-arbetet med att sätta upp betallösningar för Den Helige Savas Barnfond i Skandinavien.

Vi jobbar mycket med välgörenhet och att hjälpa organisationer, så vi ville direkt stödja det här projektet genom att erbjuda dem våra betallösningar, berättar Jenny på Ecster.

Betallösningar som passar kunden

En viktig del av Ecsters verksamhet är kundupplevelsen och att kunna erbjuda e-handelsbesökare rätt typ av betallösning. En sådan lösning är Swish, som är det föredragna betalningssättet hos svenskar på nätet och den betalningsmetod som har högst konverteringsgrad.

Swish är vårt stora draglok, det blir jätteviktigt att kunna erbjuda det som kunden efterfrågar. Allt handlar om en bra upplevelse för kunden och genom att hjälpa Den Helige Savas Barnfond i Skandinavien att få en smidig betallösning på plats så kommer det bli en bättre upplevelse för kunden. Nöjda kunder kommer tillbaka, säger Patrik.

Jenny och Patrik betonar att ett samarbetet mellan Ecster och Nordisk e-handel är nyckeln för att kunna erbjuda en kombinerad tjänst som gör det enklare för e-handlaren att driva webbshoppen.

Vårt partnerskap med Nordisk e-handel är jätteviktigt för att köpupplevelsen och integrationen mellan betalning försäljning ska fungera. Det kan vara en djungel för en e-handlare att lösa saker på ett bra sätt. Därför är det viktigt att man har en integration och samarbete med snabbt och trevligt bemötande, avslutar Patrik.

Tillsammans med våra partners hjälper vi på Nordisk e-handel dig med att komma ihåg och driva din e-handel på ett smidigt och säkert sätt.