Lisa Tofft

“Jag kan gå till jobbet när jag tycker att det är kul”

Lisa Tofft är konstnär och har drivit webbutik sedan 2010. Sedan dess har e-handeln blivit en viktigt del av hennes verksamhet såväl som hennes konstnärskap. För mig är konstverket inte färdigt förrän någon använder det och försäljningen blir därför en förlängning av konsten, förklarar Lisa. Här kan du läsa om hennes e-handelsresa och konstnärskap, och hennes råd till dig som också har eller vill ha en liten webbutik.

Att leva på konsten

Lisa Tofft är konstnär, silversmed, tecknare och skrivare. Som skapare och småföretagare förstod Lisa för länge sedan värdet av att säkra flera inkomstvägar.

“För att kunna leva på konst, eller generellt saker som du själv skapar, behöver du stå på många ben. Genom att ha fler försäljningskanaler blir det lättare att skapa jämna intäkter. Jag har en egen butiksateljé, webbutik och säljer via olika kooperativa butiker och genom återförsäljare”, berättar Lisa.

Lisa har varit kund hos Nordisk E-handel sedan hon startade sin webbutik. Hennes syn på företagande, försäljning och livet i stort har även kristalliserats genom webbutiken.

Genom åren har jag märkt en sak väldigt tydligt. När man lägger tid och energi på något så växer det, men då minskar istället något annat eller faller helt i glömska. För mig har det varit väldigt viktigt att arbeta med en budget för ekonomi och en för energi. Som egenföretagare är det en utmaning att känna att man inte räcker till för allt det som man vill göra, förklarar Lisa.

Utmaningar och möjligheter med e-handeln

Att som egenföretagare ha en strategi som säkrar både fler säljkanaler, jämna intäkter och färre risker är inte bara smart utan också viktigt. Det är i en sådan ekvation som webbhandel kan komma att blir en värdefull faktor. Ända sedan Lisa startade sin webbshop har det varit viktigt för henne att det ska vara just en integrerad del av helheten.

“Jag har alltid velat att webbutiken ska upplevas precis som min fysiska butiksateljé. Man ska känna att det är mig man pratar med. Den ska helt enkelt vara en förlängning av mig. De som handlar i min webbutik har ofta integrerat med mig och mina produkter på andra platser, i min butik eller på någon av mina kurser. Det kan vara en utmaning men jag upplever att den löser sig genom att vara närvarande och lägga energi på webbutiken”, säger Lisa.

Att driva webbutiken på lisatofft.se gör det möjligt för Lisa att skapa jämna intäkter över året, plocka upp kunder hon interagerat med på andra platser, marknadsföra sina kurser, produkter och sig själv. Dessutom skapar det möjligheten till att leva det liv man vill.

“Jag kan gå till jobbet när jag tycker att det är kul. Jag är inte en person som gillar att jobba när det är tråkigt. Och lyckligtvis har jag ett yrke som jag för det mesta gläds åt, alla olika delar av det. Ibland är det en utmaning att vara närvarande i webbutiken och verkligen se till att den lever ut sin potential. Men å andra sidan ger den trygghet trots att jag inte alltid kan vara närvarande”, berättar Lisa.

En nordisk e-handel

Lisas filosofi när det kommer till webbhandeln är att testa sig fram. Något som är nyttigt och lärorikt som e-handlare.

“Jag har ju varit kund hos Nordisk E-handel sedan jag startade min webbutik. Tillsammans med dem har jag hela tiden kunnat testa mig fram och se vad som är värdefullt och fungerar för mig och mina kunder. De har en väldigt bra support och de är alltid tillgängliga, vilket gör att relationen blir personlig och trygg”, säger Lisa. 

Lisa har också en hel del värdefulla tips till dig som funderar på att starta en webbutik, eller som kanske redan har en och behöver lite stöd!

“Under de här åren så lär man sig ju en hel del. Och en av de viktigaste lärdomarna för mig har varit att faktiskt se till att lära sig allt själv. Be inte en kompis eller släkting. I slutändan kommer du klara dig bättre om du står på egna ben. Ta hjälp av en e-handelspartner som Nordisk E-handel och be dem lära dig det du behöver. En annan sak jag lärt mig är att det är mest framgångsrikt att lansera produkter lite då och då, istället för att hålla på saker och lansera i säsonger eller kollektioner hela tiden. Sedan behöver man inte tänka på sin webbutik som bara en butik, använd den som en hemsida och låt den vara personlig. Att vara en liten aktör är en fördel, du har helt andra möjligheter att få en personlig relation till dina kunder”, avslutar Lisa.

Se fler kundcase