Olivers resa är både imponerande och extremt ovanlig. Det hela började egentligen när han var 8 år gammal och spelade Minecraft, tröttnade lite på spelet och ville göra det roligare. Sagt och gjort så ändrade Oliver koden bakom spelet och där började hans programmeringsresa. Sedan dröjde det tills han var 13 år gammal innan karriären verkligen började ta fart.
Jag kunde programmera tidigt och när jag var ungefär 13 - 14 år gammal gjorde jag olika AI-forskningsprojekt. Ungefär som du lägger upp en video på YouTube kunde jag skriva kod och ladda upp på nätet, och precis som en video kan bli viral blev mina projekt populära bland forskare, berättar Oliver.

-1613737033.jpg)
När Oliver sedan blev 15 klev han in som världens yngsta AI-forskare på Klarna. I ett år jobbade han där på dagarna och pluggade på distansgymnasiet på kvällarna. Men efter ett tag började han längtar bort.
Jag kände att jag ville vara där den bästa AI-forskningen fanns. I dagsläget är den platsen Singapore. Så när jag var 16 hoppade jag av gymnasiet, slutade på Klarna och flyttade till Singapore utan att känna någon. Och utan att mina föräldrar visste om mina planer, säger Oliver.
Så föddes Depict.ai
Under sin tid i Singapore sysslade Oliver med olika projekt, samarbetade med universitetet kring sina studier och för att försörja sig jobbade han som data science-konsult på distans. Det var då han insåg att de algoritmer som idag finns inom industrin är betydligt sämre än dem inom akademien.
Inom svensk e-handel används idag algoritmer som kräver extremt mycket data och smarta AI-forskare som jobbar med den datan. Problemet är bara att den mängden data inte finns inom den nordiska e-handeln och ingen har kompetensen att hantera den. Det är helt enkelt för avancerat för att fungera här, förklarar Oliver.
Depict.ai skapar algoritmer som specialiserar sig på små och medelstora företag, algoritmer som inte behöver så mycket data för att generera träffsäkra rekommendationer. Syftet med tjänsten är att optimera produktrekommendationer så att de blir relevanta för besökaren. Depict.ai:s tjänst, till skillnad från de som funnits innan, personaliserar rekommendationerna till mycket bättre grad.
Vår tjänst leder till att e-handlare i Norden kan öka deras omsättning. Den tar bara fem minuter att integrera för dem och det har lett till att många förstår värdet i vårt erbjudande ganska snabbt. Vi har börjat på produktsidor, finns nu på landningssidan, i checkouten och i mail och nyhetsbrev. Nu kikar vi också på att kunna ha sök- och kategoriseringslistningar. Sen får man se, vi har spännande planer inför framtiden, säger Oliver.
Idag har Depict.ai över 30 kunder, däribland Royal Design, Office Depot, Kitchentime, MQ och många fler. För fyra månader sedan tog de in en investeringsrunda på 25 miljoner, bland investerarna kunde man bland annat hitta grundarna för Reddit, Voi och Kry.
Depict.ai och Nordisk E-handel
Partnerskapet mellan oss på Nordisk E-handel och Depict.ai kommer att hjälpa många e-handlare i Norden att skapa mervärde i sina webbutiker och öka sin omsättning.
Vi är supertaggade på det här partnerskapet. Vi tror att det är en perfekt match där vi kan komma med gemensam expertis till kunden. Jag tror också att kunskapsutbytet mellan oss och Nordisk E-handel kommer att tjäna både våra kunder och varandra. Allt eftersom vår AI avancerar kommer kunderna att få bättre guidning och e-handeln kommer att likna den fysiska handeln mer, avslutar Oliver.
Vi tackar Oliver så mycket för pratstunden och ser mycket fram emot ett bra samarbete! Vill du veta mer om Depict.ai, eller någon annan av våra partners?