Davida: kashmir från hemförsäljning till internationell e-handel

Davida har kommit att bli ett go to-varumärke för kashmir i Sverige – och nästa mål är inställt på Skandinavien. När Davida startades 2009 av bröderna Max och Kristian Holm var ambitionen att göra kashmir, ett exklusivt material känt för sin goda kvalitet och dyra pris, mer tillgängligt för alla. När vi sätter oss ner med Max, Kristian och Sofie Forsberg, designchef på Davida, berättar de om sin resa som präglats av passion för design, klädproduktion och hållbar tillväxt.

Klädproduktion är ingenting nytt för Max och Kristian som nu är den tredje generationen producenter i sin släkt. Idén om Davida uppstod i en klassisk entreprenörsanda.

Allt började när vi fick nys om kashmir kan man säga. Jag var i Italien och jobbade då och Max var i Stockholm. Men vi kände starkt att detta måste vi kunna göra bättre. Så vi flyttade båda hem till Malmö och satsade på att sprida kashmir till allmänheten – göra det lite billigare och lite bättre, säger Kristian Holm, medgrundare och retail manager på Davida.

Att sprida kashmir till allmänheten blev Davidas uppdrag och kort förklarat innebar det en resa som startade i hemförsäljning och som sedan gick vidare till retail och e-handel. Idag har de byggt sitt team och för närmare bestämt fyra år sedan anslöt Sofie Forsberg. En rekrytering som skulle resultera i såväl nya framgångsrika designer som en gedigen rebranding.

När man är ett mindre team blir det ofta så att alla jobbar med många olika saker. Det vi kan gör vi och det vi inte kan tar vi hjälp med. Min roll har handlat mycket om det visuella – både när det kommer till kollektionerna, varumärket och e-handeln. För e-handeln har jag Filip på Nordisk E-handel som gör verklighet av mina önskemål, berättar Sofie Forsberg, designchef på Davida.

E-handeln öppnar dörrar

Som nämnt började Davidas resa inom den fysiska handeln men för lite drygt 10 år sedan började de känna att det var dags att utforska onlineförsäljning.

Vi bestämde oss för att ta hjälp av en extern konsult. En person som tog fram olika leverantörer av e-handelsplattformar och på den vägen blev vi introducerade för Nordisk E-handel. Vi gick igenom en process då där allt kokades ner och Nordisk E-handel blev ett självklart val. Vi har en jättebra kemi och framförallt finns det stor tillit i relationen, berättar Kristian.

Davida har haft en webbutik hos Nordisk E-handel i många år nu, men för omkring fyra år sedan bestämde de sig för att satsa ordentligt på att utveckla den. Det finns ju nämligen en hel del möjligheter när det kommer till onlineförsäljning.

Vi har alltid haft en strategi där vi satsat på att bygga varumärke först för att sedan ta affärsmässiga kliv efter det. Vår e-handel har verkligen öppnat dörrar för oss när det kommer till att nå en bredare målgrupp. Sedan känns det fortsatt viktigt för oss att finnas i butik och hos olika marknadsplatser online. Men nu är vår egen e-handel vårt flaggskepp och vi är väldigt nöjda med den, säger Max Holm, medgrundare och vd på Davida.

Det som definierat Davidas e-handelsresa är en stabil och hållbar utveckling. De står aldrig och stampar utan rör sig alltid framåt. Vilket även det möjliggörs av de egenskaper som faktiskt finns hos e-handeln, till skillnad från den fysiska handeln.

Vi får ju hela tiden indikationer på vad kunderna tycker, känner och vill genom e-handeln. Det ger oss en annan möjlighet att vara nära slutkunden och snabbt svara på deras behov. Vi kan även skapa annonser som leder till direkta köp – det går inte i butik. Det är helt enkelt inte lika statiskt utan mer flexibelt, förklarar Sofie.

En tight relation med Nordisk E-handel

Ett framgångsrecept när det kommer till e-handel är att hitta en e-handelspartner som man trivs med. Davida och Nordisk E-handel har jobbat tillsammans i många år. Något som lagt grunden för en väldigt personlig och nära relation.

Nordisk E-handel är ju inte bara en teknikleverantör för oss utan även en rådgivande partner. Jag vet inte hur många timmar de lagt på att utveckla nya lösningar för oss och guida oss i olika beslut. Vi pratar ju med Filip flera dagar i veckan och vi vet att vi alltid kan ringa. Den stämningen värderar vi högt, säger Kristian.

Förutom den fina arbetsrelationen som vi byggt upp är det också väldigt kul att få följa Davida och det varumärke som de byggt. Idag är de ett väldigt etablerat varumärke inom det här segmentet. Jag är där som ett bollplank för dem och så fort jag hittar något som jag tror kan vara fördelaktigt för dem så presenterar jag det. Det har blivit en framgångsrik symbios, berättar Filip Broman, produktchef på Nordisk E-handel.

Ta hjälp för att växa

En stor del av att driva en e-handel, och eget företag i stort, handlar om att hitta stabila värdefulla partners som hjälper dig och stöttar dig längs vägen. Genom att ta hjälp av personer och företag som är experter på sina områden får du möjlighet att vara expert på ditt.

Det är väldigt skönt att kunna fokusera på det som vi är bra på och samtidigt kunna vara trygga i att vår e-handelspartner hjälper oss att fortsätta växa online – och att allting fungerar. Men utan en stabil partner hade det samspelet inte varit möjligt, vi hade inte haft samma trygghet. Om jag kommer på en idé och hör av mig till Filip så löser han det eller hjälper oss hitta närmaste bästa lösning, säger Sofie.

Det säger sig självt att alla inte kan vara bäst på allt – och inte heller hade det varit fördelaktigt. Det jobbet vi gör på Nordisk E-handel innebär att Davida får tiden att specialisera sig och djupdyka i kunderna och produkterna. Något som i slutändan skapar det bästa erbjudandet för kunden och gör Davida mer konkurrenskraftiga. En smart e-handlare bygger ett team runt sig och knyter till sig partners de litar på, förklarar Filip.

“Vi ser ljust på framtiden”

Davida är nu, som alltid, i en utvecklingsfas. Framåt jobbar de vidare med nya rekryteringar, lanseringar i nya länder, ett fortsatt partnerskap med Nordisk E-handel och ännu mer fokus på produktutveckling.

Vi ser ljust på framtiden. Vårt team blir större och vi planerar att fortsätta växa i Sverige och internationellt de kommande åren. Vi har precis expanderat till Norge och Danmark och undersöker andra länder som känns intressanta – självklart tillsammans med Nordisk E-handel, berättar Max.

Hur lyckas man med sin e-handel?

Vi passade såklart även på att fråga gänget på Davida om de har några råd kring hur man bygger en framgångsrik e-handel.

Är man i en uppstartsfas så är ett tips att göra det man behöver för att bygga varumärket. Det har varit en framgångsfaktor för oss. Det kanske innebär att du får utforska olika marknadsplatser och liknande, säger Kristian.

Mitt tips handlar om att hela tiden tänka baklänges. Om målet är att expandera din försäljning utomlands ska du ta reda på allt som behöver vara på plats för att lyckas med det. Behöver du översätta sajter, behöver du nya logistiklösningar eller behöver du en ny setup på sajten? Ta hjälp av din e-handelspartner och lös allt det innan du tutar på i ett nytt land, säger Sofie.

Tänk över hur du vill marknadsföra dig för allt du gör online blir en förlängning av varumärket. Vi har till exempel bestämt att vi inte vill driva kampanjbaserad marknadsföring, vilket är en utmaning ibland men vi anser att det inte går i linje med våra värderingar. Även det måste man tänka på om man ska expandera till andra länder. Vi tog beslutet att skapa nya domäner för de nya länderna och det ger oss möjlighet att marknadsföra dem separat och annonsera direkt dit, berättar Max.

Vi tackar Davida så mycket för pratstunden och ser fram emot att se vart ni beger er härnäst!